menu

Dostępność

STREET ART DOPING

data
od 2009
miejsce
warszawskie mury
organizacja
Fundacja Do Dzieła!

O PROJEKCIE
Street Art Doping to jeden z najbardziej znanych i najwyżej ocenianych polskich festiwali prezentujących sztukę ulicy. W Warszawie powstało w jego ramach kilkadziesiąt realizacji takich twórców jak m.in.: Cyrcle, Conor Harrington, 1010, Ernest Zacharevic, Phlegm, Dome, London Police, SatOne, Bo 130, Will Barras, Czarnobyl, BToy, Pixel Pancho, Evol, M-City, Chazme 718, Sepe, Etam Crew, Otecki, Tone, Monstfur i wielu innych. Kuratorzy SAD wybierali i adaptowali przestrzenie, które wymagały rewitalizacji, były zaniedbane, a murale mogły nadać im nowej tożsamości. Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 2009 roku.

MOTYWACJE (na naszą ankietę odpowiada Przemek Dziubłowski z fundacji Do Dzieła!)
W 2009 roku była okazja, by zintegrować środowisko artystów i animatorów sztuki w przestrzeni publicznej, zalegalizować działania wtedy mocno kojarzone w przestrzeni publicznej z aktami wandalizmu, stworzyć możliwości tworzenia prac wielkoformatowych. Był to czas rodzących się festiwali streetartowych, jeszcze przed „boomem” na murale. Tak powstał Street Art Doping. Choć do konsolidacji całego środowiska nie doszło, udało się stworzyć wydarzenie umożliwiające realizację murali i wystaw artystów z kręgu urban art przez kolejne trzynaście lat.

ZNACZENIE DLA ORGANIZACJI
Pozwoliło nam to określić, zaadresować kierunek i obszary rozwoju dla fundacji, która obok projektu Street Art Doping, realizowała także wystawy artystów związanych ze street artem oraz międzynarowny projekt Common Experience.

ZNACZENIE DLA MIASTA
Sztuka w przestrzeni publicznej buduje tożsamość miasta. Nie bez powodu główne nasze działania osadziliśmy w obszarze Pragi Północ, w tej dzielnicy murale i sztuka w przestrzeni publicznej szczególnie dobrze wpisywały się w panoramę kontrastów między starymi kamienicami, zrujnowanymi budynkami, a tymi zrewitalizowanymi oraz nową infrastrukturą miejską. Street art buduje nowe punkty topograficzne miasta, ale też jest sztuką dostępną dla wszystkich. Inny aspekt to walor turystyczny – zresztą przez lata mural Chazme/Sepe/Lump z pierwszej edycji Street Art Doping zdobił stronę www M. St. Warszawy, a później mural 1010 także został wykorzystany do promocji miasta w plakacie Oli Jasionowskiej.

ZASKOCZENIA
Kilka, na przykład po realizacji przez Conora Harringtona muralu zostaliśmy oskarżeni przez jednego z radnych o celowe stygmatyzowanie Pragi (mural pokazywał dwóch mężczyzn walczących ze sobą i był częścią serii Fight Club realizowanej przez artystę w różnych miastach na całym świecie). Medialnie nigdy nie było takiej promocji – dostaliśmy się nawet do głównych serwisów informacyjnych. Z kolei bardzo pozytywna sytuacja wydarzyła się na Mińskiej. Tam w 2013 roku powstał mural Phleghma. Zamek – taką nazwę nadali tej pracy mieszkańcy – był jednym z najbardziej lubianych i cenionych dzieł w przestrzeni publicznej Warszawy. Świetnie wkomponowany w ścianę starej kamienicy, do tego stopnia zaangażował okolicznych mieszkańców, że gdy podjęto decyzję o wyburzeniu budynku zawiązał się oddolnie społeczny komitet obrony muralu. Praca w końcu zniknęła wraz z budynkiem w 2016 roku. Ale ludzie chcieli, by została odtworzona – artysta nie był tym zainteresowany, ale namówiliśmy go na ponowny przyjazd do Warszawy, dzięki czemu jego pracę teraz można oglądać przy ul. Stalowej.

O ORGANIZACJI
Fundacja Do Dzieła! istnieje od 2009 roku i skupia się na dwóch obszarach – działaniach wokół warszawskiego odcinka Wisły (realizacja trzech edycji parady Riverlights, Święta Wisły 2021, Otwarcia Sezonu nad Wisłą 2022 i wielu innych projektów) oraz sztuce w przestrzeni publicznej (Street Art Doping, Common Experience i liczne wystawy).
Fundacjadodziela.org

WYBRANA BIBLIOGRAFIA
Aleksandra Litorowicz, Wielkoformatowe miasto, czyli o drugiej fali warszawskiego muralu, w Sztuka aktualizacja. Co widać w przestrzeni publicznej Warszawy?, Fundacja Puszka, 2023

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności