Solanum
Projekt: Małgorzata Bartosik
Solanum jest dowodem na to, że Warszawa inspiruje projektantów krojów pisma. Na stołecznych ulicach nieczęsto możemy natknąć się na stare szyldy powodujące szybsze bicie serca u miłośników typografii. Jednak impulsem do stworzenia nowego kroju może być także nieco nowszy element przestrzeni miejskiej o funkcji reklamowej. W tym przypadku jest to szyld z logotypem zakładu optycznego, najprawdopodobniej pochodzący z wczesnych lat 90.
Konstrukcja tego geometrycznego kroju opiera się na zasadzie odwróconego kontrastu: pionowe elementy znaków, zwykle grubsze w krojach dwuelementowych, tutaj są cienkie, poziome natomiast odwrotnie – w kroju Solanum są znacznie grubsze niż zazwyczaj. Zasada ta, w połączeniu z zaokrągleniem kształtów, daje ciekawy i zaskakujący dla oka efekt.
Większość znaków bazuje na kształcie prostokąta z zaokrąglonymi rogami, często niezależnie od ich obłości lub kanciastości w tradycyjnych krojach pisma. I tak na przykład litery A i O, najczęściej wpisujące się w dwie zupełnie odmienne figury geometryczne, tutaj oparte są na tej samej figurze. Dodatkowo większość liter w obrębie danej odmiany ma taką samą szerokość, co daje ciekawe możliwości projektowania typografii, w której litery występują jedna pod drugą. Powyższe cechy sprawiają, że charakter kroju inspirowanego szyldem z naszego podwórka wizualnie nawiązuje do amerykańskiego nurtu space age.
Ciekawostką jest fakt, że krój zdaje się „żyć”. „O”, które dało początek pozostałym literom, przypomina oko patrzącego na nas robota, ulubiona zaś litera autorki kroju: „ü”, uśmiecha się do nas.
Solanum występuje w czterech grubościach – od Thin do Regular, każda z nich występuje w trzech odmianach, od Normal do Ultra Expanded. W wersji Thin UltraExpanded kontrast między grubościami elementów pionowych i poziomych jest największy, ze względu na najcieńsze piony oraz poziomy, które przez swoją długość wydają się jeszcze cięższe. Zawarte w kroju europejskie i wietnamskie znaki diakrytyczne oraz cyrylica pozwalają na zwiększenie zasięgu jego stosowania.
Historia kroju Solanum to zaledwie dwie litery, które wystarczyły do stworzenia obszernego kroju składającego się z 838 znaków. Otwarcie na zewnętrzne impulsy jest więc istotnym elementem procesu projektowego, który może nas doprowadzić do ciekawego rozwiązania.
Małgorzata Bartosik
Projektantka graficzna i krojów pisma. Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku projektowanie graficzne w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz 4. edycji kursu Sztuka Projektowania pod patronatem Karola Śliwki. Miłośniczka typografii, minimalizmu i modernizmu oraz analogowych metod projektowania (druk typograficzny, sitodruk, kolaż, linoryt, zin).