Kolektywizm japońskiej awangardy
do 13.03.2022
Warszawa
Lata 50. i 60. to czas przełomowych zdarzeń i przemian. Także w Japonii, która przekształcała się wtedy, zarówno pod względem kulturowym jak i gospodarczym, w zawrotnym tempie. Czas powojennego fermentu politycznego, otwarcia na wpływy Zachodu i włączania się w globalne procesy współpracy, to dla Japonii również moment kształtowania się współczesnego języka sztuki. Nowe malarstwo, instalacje, performans, fotografia, grafika czy film, uświadamiają dynamikę zachodzących w kraju przemian. Wystawa Między kolektywizmem a indywidualizmem to pierwsza w Polsce prezentacja awangardowej sztuki japońskiej połowy ubiegłego wieku. Zobaczymy na niej, rzadko pokazywane poza Japonią, dzieła najważniejszych artystów tamtego czasu, m.in. obrazy tzw. malarzy reportażystów czy dokumentację radykalnych akcji i happeningów. Ekspozycja – jak wskazuje jej tytuł – skupia się na awangardowych grupach i nieformalnych nurtach artystycznych, takich jak Jikken Kōbō, Demokratyczne Stowarzyszenie Artystów, Stowarzyszenie Artystyczne Gutai, Kyūshū-ha, kolektyw fotograficzny Vivo, czy późniejsze – Neo Dada, Zero Jigen, Hi Red Center, The Play, GUN (Grupa Ultra Niigata), Bikyōtō i Provoke.
Między kolektywizmem a indywidualizmem — Awangarda japońska w latach 50. i 60. XX wieku
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, Warszawa
25.11.2021 – 13.03.2022