menu

Kolektywizm japońskiej awangardy
do 13.03.2022
Warszawa

Tsuruko Yamazaki, Blaszane puszki, 2013, barwnik, lakier, rozcieńczalnik na 54 blaszanych puszkach, Estate of Tsuruko Yamazaki, dzięki uprzejmości Take Ninagawa, Tokio, © Estate of Tsuruko Yamazaki, dzięki uprzejmości LADS Gallery, Osaka i Take Ninagawa, Tokyo, fot. Okano Kei

Lata 50. i 60. to czas przełomowych zdarzeń i przemian. Także w Japonii, która przekształcała się wtedy, zarówno pod względem kulturowym jak i gospodarczym, w zawrotnym tempie. Czas powojennego fermentu politycznego, otwarcia na wpływy Zachodu i włączania się w globalne procesy współpracy, to dla Japonii również moment kształtowania się współczesnego języka sztuki. Nowe malarstwo, instalacje, performans, fotografia, grafika czy film, uświadamiają dynamikę zachodzących w kraju przemian. Wystawa Między kolektywizmem a indywidualizmem to pierwsza w Polsce prezentacja awangardowej sztuki japońskiej połowy ubiegłego wieku. Zobaczymy na niej, rzadko pokazywane poza Japonią, dzieła najważniejszych artystów tamtego czasu, m.in. obrazy tzw. malarzy reportażystów czy dokumentację radykalnych akcji i happeningów. Ekspozycja – jak wskazuje jej tytuł – skupia się na awangardowych grupach i nieformalnych nurtach artystycznych, takich jak Jikken Kōbō, Demokratyczne Stowarzyszenie Artystów, Stowarzyszenie Artystyczne Gutai, Kyūshū-ha, kolektyw fotograficzny Vivo, czy późniejsze – Neo Dada, Zero Jigen, Hi Red Center, The Play, GUN (Grupa Ultra Niigata), Bikyōtō i Provoke.

Między kolektywizmem a indywidualizmem — Awangarda japońska w latach 50. i 60. XX wieku
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, Warszawa
25.11.2021 – 13.03.2022

Tsuruko Yamazaki, Blaszane puszki, 2013, barwnik, lakier, rozcieńczalnik na 54 blaszanych puszkach, Estate of Tsuruko Yamazaki, dzięki uprzejmości Take Ninagawa, Tokio, © Estate of Tsuruko Yamazaki, dzięki uprzejmości LADS Gallery, Osaka i Take Ninagawa, Tokyo, fot. Okano Kei

Naoyoshi Hikosaka, Akcja na podłodze nr 3, 1972, fotografia, dzięki uprzejmości Misa Shin Gallery

Tadanori Yokoo, Tadanori Yokoo, 1965, sitodruk, papier, Takamatsu Art Museum

Ushio Shinohara, miejsce nieznane, przed wrześniem 1962, fot. Mitsutoshi Hanaga, dzięki uprzejmości Mitsutoshi Hanaga Project Committee (Taro Hanaga, Gallery Kochuten i Aoyama Meguro)

GUN (Grupa Ultra Niigata): Michio Horikawa, Tadashi Maeyama, Akcja zmieniająca obraz śniegu, 1970, fot. Toshikazu Iso, dzięki uprzejmości Misa Shin Gallery

Michio Horikawa, Projekt związany z rzeką Nakanomata 17, 1972, odbitka żelatynowo-srebrowa, dzięki uprzejmości Misa Shin Gallery

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności