JUNI
Projekt: Nika Langosz
Musicie poznać Nikę. Poznałam ją jeszcze przed zmianą. To zdolna bestia. W 2018 roku dostała główną nagrodę za krój Heneczek Pro w konkursie Polish Graphic Design. Używa go np. „Szosa”, magazyn pasjonatów kolarstwa.
W teamie Threedotsype Nika zajmowała się najmniej sexy częścią pracy nad fontami. Tą, w której wielu początkujących wymięka – żmudną, czasochłonną dłubaniną na zapleczu, zwaną „font development”. W skrócie to dbanie o to, by krój nie tylko wyglądał, ale w użyciu był żyletą (jako oprogramowanie, z tym bywa różnie).
Ale Nika to twardzielka. Nie takie rzeczy ma za sobą. Umiejętności font-inżynierii szlifowała przez ponad rok na stażu u światowego giganta Monotype. Aktualnie zgłębia tajniki skryptu arabskiego, by zawojować świat.
I choć nie jest typem aktywistki i już nie mieszka w Polsce, to sytuacja w kraju oraz skandaliczna kampania przed wyborami prezydenckimi wymierzona przeciwko społeczności LGBT oraz jej pokłosie dotykają ją osobiście, szalenie martwi i co tu dużo mówić – wkurwia.
Swoją złość wyładowuje na swój sposób, czyli w pracy. Dzięki temu font Juni (z niemieckiego: czerwiec), zaprojektowany dla niemieckiej stajni Typemates.com zyska wiele ponadprogramowych ikon: jak np. zaciśnięta pięść oraz obszerny zestaw rączek z pazurem – dosłownie. A także niestandardowe, zwane perwersyjnym „g” w odmianie Italic oraz odpowiedniki emoji i znaków używanych przez społeczność LGBT. Tak się składa, że czerwiec to miesiąc Pride.
Juni to krój tekstowy, będzie miał 10 odmian, w tym Heavy dla tytułów. Poza podstawową funkcją świetnie sprawdzi się na wszelkiego rodzaju „sztandarach”, których wciąż niestety nie brakuje. To gniew zaprojektowany z typograficzną precyzją.
Dlatego dla NGO-sów będzie dostępny w cenie promocyjnej. Projektantka rezygnuje ze znacznej części swojego zarobku w trosce o lepszy świat. Bo Nika to Polka walcząca. Nawet gdy siedzi pod Frankfurtem.
Byle do czerwca!
Kalina Zatorska
Nika Langosz
typografka, rozwijająca się w projektowaniu krojów i letteringu. Absolwentka wrocławskiej ASP, wyróżniona za najlepszy dyplom (2010). Lubi wernakularną typografię z miejsca urodzenia (Śląsk Opolski).