menu

Klasyka żywa
16.03-17.07
Amsterdam

Marina Abramović, Four Crosses: The Good (positive), 2019 (detal), dzięki uprzejmości Marina Abramović Archives. © Marina Abramović

Marina Abramović: „Jest tak wiele różnych form sztuki, a performans to jedna z najtrudniejszych, najbardziej niematerialnych i najbardziej rzeczywistych”. To cytat, którym promowana jest retrospektywa wystawa artystki w Stedelijk Museum w Amsterdamie. Mariny Abramović nie trzeba nikomu przedstawiać. Od początku swojej kariery w Belgradzie wczesnych lat 70. jest pionierką performansu jako sztuki wizualnej. Stworzyła kilka najważniejszych dzieł w tej dziedzinie, w tym Rhythm 0 (1974), w którym zaoferowała siebie jako obiekt eksperymentu dla publiczności, a także Rhythm 5 (1974), gdzie leżała w centrum płonącej pięcioramiennej gwiazdy aż do utraty przytomności. Te performansy łączyły koncepcję z fizycznością, wytrzymałość z empatią, współudział z utratą kontroli, bierność z niebezpieczeństwem. Przesuwały granice odkrywania samej siebie, zarówno dla niej samej, jak i dla jej publiczności. W ramach wystawy w Stedelijk będzie można zobaczyć ponad sześćdziesiąt kluczowych prac obejmujących pięć dekad w dorobku Abramović. Od jej wczesnych dzieł z byłej Jugosławii i Amsterdamu, po performansy tworzone wspólnie z jej ówczesnym partnerem Ulayem, a także prace z jej indywidualnej, bieżącej praktyki. 

16.03–17.07
Marina Abramović
Stedelijk Museum Amsterdam, Museumplein 10
www.stedelijk.nl

Marina Abramović, Four Crosses: The Good (positive), 2019 (detal), dzięki uprzejmości Marina Abramović Archives. © Marina Abramović

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności