menu

Platformy, pawilony, sytuacje
01.07 – 28.08.2022
Gdańsk

Bert Theis, Potemkin Lock, Pawilon Luksemburgu, Biennale Sztuki w Wenecji, 1995, fot. www.berttheis.com.jpg

Bert Theis był pochodzącym z Luksemburga artystą i aktywistą. Swoją twórczość opierał na tworzeniu sytuacji. Już w latach 90. porzucił porzucił praktykę malarską na rzecz m.in. instalacji użytkowych realizowanych w przestrzeni publicznej. Platformy i pawilony Theisa eksponowały i wynosiły na wyższy poziom korzystających z nich ludzi. Były też motorem spontanicznych interakcji w ramach czasowo powstających wspólnot, złożonych z często nieznajomych osób korzystających z proponowanych przez artystę form przestrzennych. Sytuacje aranżowane przez Theisa zawsze odnosiły się do kontekstu, w którym powstawały, będąc wiernym odbiciem politycznego, społecznego i artystycznego zaangażowania twórcy. Przykładem może być praca wykonana przez niego na Biennale w Wenecji w 1995 roku: biała, przytulna przestrzeń, zachęcająca do odpoczynku. W 2001 roku Theis otworzył Isola Art Center w robotniczej dzielnicy Isola w Mediolanie. Do dziś mieszkańcy, robotnicy, intelektualiści i młode pokolenie artystów podtrzymują jego ideały, prowadząc wspólnotowo ogród Isola Pepe Verde i fabrykę RiMaflow. „Dla Theisa sztuka była narzędziem emancypacji, humor – intelektualną bronią, a artysta – odpowiedzialną i krytyczną istotą społeczną” – czytamy w opisie wystawy O przestrzeni publicznej i innych utopiach, którą oglądać można w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2.

O przestrzeni publicznej i innych utopiach: prace Berta Theisa z lat 1993-2016
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2
ul. Strajku Dokerów 5, Gdańsk
01.07 – 28.08.2022

Bert Theis, Potemkin Lock, Pawilon Luksemburgu, Biennale Sztuki w Wenecji, 1995, fot. www.berttheis.com

 

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności