menu
33 letters for Ukraine, Natalia Noszczyńska

Projektantki: Joasia Fidler-Wieruszewska, Alina Rybacka-Gruszczyńska i Aga Kotowska, są inicjatorkami spontanicznej akcji „33 Letters for Ukraine”. Akcja inspirowana była znaną w środowisku graficznym inicjatywą „36 Days of Type”, która polega na publikowaniu w wyznaczonym czasie (po jednym dniu na każdy znak) projektów liter i cyfr alfabetu łacińskiego. Tym razem jednak, na znak protestu przeciwko rosyjskiej agresji wojskowej i w geście solidarności z ukraińską społecznością, zadaniem było zaprojektowanie 33 znaków alfabetu ukraińskiego.

Akcja wystartowała 7 marca i do 8 kwietnia 2022 roku w mediach społecznościowych z hasztagiem #33lettersforUkraine pojawiły się setki prac nadsyłanych przez międzynarodową społeczność projektową.

– Chciałyśmy wykorzystać siłę naszej społeczności do wyrażenia solidarności z Ukrainą i pokazać, że jest to kraj niezależny, z własną kulturą, historią i językiem. Dodatkowo zachęcałyśmy wszystkich do przekazywania darowizn bezpośrednio na rzecz organizacji pomagających Ukrainie, a obecnie szukamy sposobów na zbieranie funduszy za pośrednictwem projektu na przykład poprzez sprzedaż oryginalnych prac lub wydruków liter – mówią o projekcie inicjatorki. – Nauka cyrylicy staje się coraz istotniejsza, zwłaszcza w Polsce. Pisma alfabetu polskiego i ukraińskiego różnią się, dlatego chcemy wykorzystać to wydarzenie nie tylko, aby okazać nasze wsparcie, ale także by inspirować polskich i międzynarodowych twórców do nauki cyrylicy.

33 letters for Ukraine, Wiktoria Młynarczyk

33 letters for Ukraine, Wiktoria Młynarczyk

33 letters for Ukraine, Wiktoria Młynarczyk

Wielu ukraińskich projektantów postrzegało to jako sposób na chwilowe oderwanie myśli i zaprojektowanie czegoś po raz pierwszy od rozpoczęcia wojny (Vlad Bojko), powrót do wspomnień z czasów dzieciństwa na Ukrainie za pomocą typografii (Valeriia Potaichuk), oddanie hołdu ukraińskiej sztuce ludowej czy po prostu wzięcie udziału w bliskim ich sercu w tym trudnym czasie wyzwaniu. Każdego dnia do projektu zapraszani byli goście specjalni, m.in. Oleksiy Chekal, Zuzanna Rogatty czy Nikolas Wróbel – każdy z nich zaprojektował specjalnie dla tej akcji jedną literę.

33 letters for Ukraine, Weronika Woltańska

33 letters for Ukraine, Weronika Woltańska

33 letters for Ukraine, Weronika Woltańska

– Bardzo pozytywna reakcja ogromnie nas zaskoczyła – mówi pomysłodawczyni projektu Joasia Fidler-Wieruszewska. – Od momentu, kiedy pomyślałam, że chciałabym narysować litery ukraińskiego alfabetu, ponieważ chcę nauczyć się cyrylicy, obecnej już przecież w naszej przestrzeni publicznej, do teraz wydarzyło się bardzo dużo dobrego. Osoby z Ukrainy, które śledzą nas na Instagramie, doceniają to, że ich kultura inspiruje, że jest obecna na świecie, że powstają platformy zawodowego spotkania. Dodatkowo, korzystając w naszej identyfikacji z fontów zaprojektowanych przez ukraińskich designerów, zachęcamy do ich używania.

33 letters for Ukraine, Jacek Janiczak

33 letters for Ukraine, Jacek Janiczak

33 letters for Ukraine, Jacek Janiczak

Dla polskich i międzynarodowych projektantów skoncentrowanie uwagi na napadniętej Ukrainie miało ogromny potencjał edukacyjny, jeśli chodzi o naukę cyrylicy.
– Do Polski przyjechało ponad 3 mln uchodźców z Ukrainy, w tym wiele dzieci, które uczęszczają do polskich szkół i przedszkoli. Musimy zacząć szukać sposobów na łączenie różnych skryptów w naszej pracy, umożliwiając w ten sposób wielojęzyczną komunikację wizualną – podkreślają projektantki. – Teraz szukamy sposobów na dotarcie do jeszcze szerszego grona odbiorców, ponieważ wierzymy, że ten projekt ma duży potencjał.

www.instagram.com/33_letters_for_ukraine

www.33lettersforukraine.com

33 letters for Ukraine, Agnieszka Ewa Olszewska

33 letters for Ukraine, Agnieszka Ewa Olszewska

33 letters for Ukraine, Natalia Noszczyńska

Autorki akcji 33 Letters for Ukraine

Joasia Fidler-Wieruszewska – projektantka, dyrektorka kreatywna i ilustratorka. Zajmuje się szeroko pojętą komunikacją wizualną, tworząc nagradzane identyfikacje wizualne i ilustracje, m.in. dla Akademii Muzycznej w Krakowie, Starego Browaru, Bumble. Zainteresowana wpływem projektowania na środowisko i społeczeństwo. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, mieszka i pracuje w Berlinie.
www.instagram.com/fidlerowna
www.fidlerowna.com

33 letters for Ukraine, Joasia Fidler-Wieruszewska

33 letters for Ukraine, Joasia Fidler-Wieruszewska

33 letters for Ukraine, Joasia Fidler-Wieruszewska

 

Alina Rybacka-Gruszczyńska – projektantka grafiki użytkowej, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, BTU Cottbus oraz Akademickiego Kursu Typografii. Mieszka i pracuje w Warszawie. Specjalizuje się w projektowaniu identyfikacji wizualnych wnętrz i wystaw, a także w projektowaniu książki, plakatu, stron internetowych i aplikacji mobilnych. Pracowała dla wielu instytucji kultury oraz firm z branży mody i dizajnu.
www.instagram.com/alina_maria_r
www.alinarybacka.online

33 Letters for Ukraine, Alina Rybacka-Gruszczyńska

33 Letters for Ukraine, Alina Rybacka-Gruszczyńska

33 Letters for Ukraine, Alina Rybacka-Gruszczyńska

 

Aga Kotowska – projektantka graficzna. Typowy Kot. Na co dzień skacze po identyfikacjach wizualnych, typografii oraz projektach kreatywnych. Z wykształcenia architektka krajobrazu i absolwentka studiów podyplomowych na kierunku Projektowanie Graficzne w ASP w Łodzi. Jej prace opierają się głównie na liternictwie, z którym dużo eksperymentuje cyfrowo i analogowo.
www.typische.co 
www.instagram.com/typowy_kot/

33 letters for Ukraine, Aga Kotowska

33 letters for Ukraine, Aga Kotowska

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności