33 litery dla Ukrainy
Projektantki: Joasia Fidler-Wieruszewska, Alina Rybacka-Gruszczyńska i Aga Kotowska, są inicjatorkami spontanicznej akcji „33 Letters for Ukraine”. Akcja inspirowana była znaną w środowisku graficznym inicjatywą „36 Days of Type”, która polega na publikowaniu w wyznaczonym czasie (po jednym dniu na każdy znak) projektów liter i cyfr alfabetu łacińskiego. Tym razem jednak, na znak protestu przeciwko rosyjskiej agresji wojskowej i w geście solidarności z ukraińską społecznością, zadaniem było zaprojektowanie 33 znaków alfabetu ukraińskiego.
Akcja wystartowała 7 marca i do 8 kwietnia 2022 roku w mediach społecznościowych z hasztagiem #33lettersforUkraine pojawiły się setki prac nadsyłanych przez międzynarodową społeczność projektową.
– Chciałyśmy wykorzystać siłę naszej społeczności do wyrażenia solidarności z Ukrainą i pokazać, że jest to kraj niezależny, z własną kulturą, historią i językiem. Dodatkowo zachęcałyśmy wszystkich do przekazywania darowizn bezpośrednio na rzecz organizacji pomagających Ukrainie, a obecnie szukamy sposobów na zbieranie funduszy za pośrednictwem projektu na przykład poprzez sprzedaż oryginalnych prac lub wydruków liter – mówią o projekcie inicjatorki. – Nauka cyrylicy staje się coraz istotniejsza, zwłaszcza w Polsce. Pisma alfabetu polskiego i ukraińskiego różnią się, dlatego chcemy wykorzystać to wydarzenie nie tylko, aby okazać nasze wsparcie, ale także by inspirować polskich i międzynarodowych twórców do nauki cyrylicy.
Wielu ukraińskich projektantów postrzegało to jako sposób na chwilowe oderwanie myśli i zaprojektowanie czegoś po raz pierwszy od rozpoczęcia wojny (Vlad Bojko), powrót do wspomnień z czasów dzieciństwa na Ukrainie za pomocą typografii (Valeriia Potaichuk), oddanie hołdu ukraińskiej sztuce ludowej czy po prostu wzięcie udziału w bliskim ich sercu w tym trudnym czasie wyzwaniu. Każdego dnia do projektu zapraszani byli goście specjalni, m.in. Oleksiy Chekal, Zuzanna Rogatty czy Nikolas Wróbel – każdy z nich zaprojektował specjalnie dla tej akcji jedną literę.
– Bardzo pozytywna reakcja ogromnie nas zaskoczyła – mówi pomysłodawczyni projektu Joasia Fidler-Wieruszewska. – Od momentu, kiedy pomyślałam, że chciałabym narysować litery ukraińskiego alfabetu, ponieważ chcę nauczyć się cyrylicy, obecnej już przecież w naszej przestrzeni publicznej, do teraz wydarzyło się bardzo dużo dobrego. Osoby z Ukrainy, które śledzą nas na Instagramie, doceniają to, że ich kultura inspiruje, że jest obecna na świecie, że powstają platformy zawodowego spotkania. Dodatkowo, korzystając w naszej identyfikacji z fontów zaprojektowanych przez ukraińskich designerów, zachęcamy do ich używania.
Dla polskich i międzynarodowych projektantów skoncentrowanie uwagi na napadniętej Ukrainie miało ogromny potencjał edukacyjny, jeśli chodzi o naukę cyrylicy.
– Do Polski przyjechało ponad 3 mln uchodźców z Ukrainy, w tym wiele dzieci, które uczęszczają do polskich szkół i przedszkoli. Musimy zacząć szukać sposobów na łączenie różnych skryptów w naszej pracy, umożliwiając w ten sposób wielojęzyczną komunikację wizualną – podkreślają projektantki. – Teraz szukamy sposobów na dotarcie do jeszcze szerszego grona odbiorców, ponieważ wierzymy, że ten projekt ma duży potencjał.
www.instagram.com/33_letters_for_ukraine
Autorki akcji 33 Letters for Ukraine
Joasia Fidler-Wieruszewska – projektantka, dyrektorka kreatywna i ilustratorka. Zajmuje się szeroko pojętą komunikacją wizualną, tworząc nagradzane identyfikacje wizualne i ilustracje, m.in. dla Akademii Muzycznej w Krakowie, Starego Browaru, Bumble. Zainteresowana wpływem projektowania na środowisko i społeczeństwo. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, mieszka i pracuje w Berlinie.
www.instagram.com/fidlerowna
www.fidlerowna.com
Alina Rybacka-Gruszczyńska – projektantka grafiki użytkowej, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, BTU Cottbus oraz Akademickiego Kursu Typografii. Mieszka i pracuje w Warszawie. Specjalizuje się w projektowaniu identyfikacji wizualnych wnętrz i wystaw, a także w projektowaniu książki, plakatu, stron internetowych i aplikacji mobilnych. Pracowała dla wielu instytucji kultury oraz firm z branży mody i dizajnu.
www.instagram.com/alina_maria_r
www.alinarybacka.online
Aga Kotowska – projektantka graficzna. Typowy Kot. Na co dzień skacze po identyfikacjach wizualnych, typografii oraz projektach kreatywnych. Z wykształcenia architektka krajobrazu i absolwentka studiów podyplomowych na kierunku Projektowanie Graficzne w ASP w Łodzi. Jej prace opierają się głównie na liternictwie, z którym dużo eksperymentuje cyfrowo i analogowo.
www.typische.co
www.instagram.com/typowy_kot/