menu

Niepraktyczność sztuki
15.04-27.05.2022
Bytom

Alicja Pakosz, Podróż służbowa, olej na płótnie, 2021, 130 x 100 cm, fot. Szymon Sokołowski

Indywidualnej wystawie Alicji Pakosz w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu towarzyszy tekst napisany przez artystkę, w którym opowiada o swoich przodkach. Historia pradziadka i dziadka Pakosz, opowiadzana przez pryzmat ich pracy zawodowej, skłania do namysłu nad specyfiką zawodu artystki i rolą autostwa przy wytwarzaniu różnych, materialnych i niematerialnych, dobór. O ile nabywca butów (pradziadek artystki był szewcem) płaci za dobrze wykonany produkt, o tyle nabywcę sztuki interesuje często – nawet bardziej niż sam artefakt – nazwisko tego, kto go stworzył.

„Mój pradziadek naprawiał i robił buty do chodzenia. Wykopywał też węgiel i uczestniczył w wojnie. Większość tych prac wymagała użycia jego dłoni – fizycznej pracy, którą wykonywał sumiennie. Mój dziadek pracował jako elektryk, także używając głównie rąk. Mój tata jest informatykiem, który co prawda też używa dłoni, ale wytwory jego pracy są jeszcze bardziej wirtualne niż prąd, którym zajmował się jego ojciec. Ja też pracuję dłońmi i wytwarzam rzeczy równie realne co buty. W pewien sposób łączy mnie to z pradziadkiem, którego nie znałam. Z drugiej strony, rzeczy które robię, nie są użyteczne w takim sensie jak buty. Na dodatek autorstwo mojego pradziadka jako twórcy butów było dla klientów raczej bez znaczenia, byleby była to dobrze wykonana robota. U mnie autorstwo jest raczej kluczowe” – pisze Pakosz.

Alicja Pakosz, Te buty są nie do chodzenia
CSW Kronika
Rynek 26, Bytom
15.04-27.05.2022

Alicja Pakosz, Podróż służbowa, olej na płótnie, 2021, 130 x 100 cm, fot. Szymon Sokołowski

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności