menu

Patronko zbuntowanych
do 17.10.2025
Bytom

Katarzyna Perlak, „Objawienie w krzakach”, 2025, fot. Iwona Sobczyk

Wystawa Piersi Królowej utoczone z drewna to studium fenomenu ciągłej popularności kultu świętych męczenniczek, a w szczególności postaci świętej Agaty. Zespół kuratorski oraz artystki i artyści podejmą się reinterpretacji figury świętej męczennicy poprzez nowe odczytanie jej żywotu oraz tortur – z których najbardziej symboliczne i najczęściej obecne w kulturze jest obcięcie piersi. Impulsem do ponownego odczytania legendy o świętej stało się nadanie jej w 2024 roku rangi symbolu walki z przemocą ze względu na płeć.

Każdego roku, w pierwszym tygodniu lutego, we włoskim mieście Katania na Sycylii obchodzona jest uroczystość świętej Agaty, trzecie co do wielkości święto religijne na świecie, przyciągające ponad milion widzów i uczestników. Podczas ubiegłorocznego święta biskup Katanii, Luigi Renna, wspomniał lokalną tragedię, zbiorowy gwałt na 13-latce do którego doszło w publicznym parku, oraz ogłosił, że zarówno ona, jak i wszystkie kobiety, które doświadczają przemocy będą powierzone świętej Agacie. Przed tegorocznym świętem organizacje kobiece rozpoczęły kampanie społeczne przeciwko przemocy z wykorzystaniem figury Agaty. Na wystawie w Kronice pojawi się jako symbol zarówno przyjemności, jak i bólu, jako symbol buntu przeciwko patriarchatowi. Kilka prac powstanie też we współpracy z lokalnymi grupami kobiet.

06.09–17.10.2025
Piersi królowej utoczone z drewna
CSW Kronika, Bytom, Rynek 26
www.kronika.org.pl

Scenografia wystawy, Dorota Hadrian (we współpracy z Natalią Kaftan i Sylwią Marciszewską), fot. Iwona Sobczyk

Agata Jarosławiec, Tonic Immobility, 2022, fot. Iwona Sobczyk

Oliwer Okręglicki, Sfinksica Diablica Matka Polka Queerowa, 2025, fot. Iwona Sobczyk

Kateryna Lysovenko, Losses in Glory, 2025, fot. Iwona Sobczyk

Monika Mamzeta, V. [Awers & Rewers], 2015/2025 i 2017/2025, fot. Iwona Sobczyk

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności