
Mistrz Edo
do 13.04.2025
Kraków
Kitagawa Utamaro to jeden z największych mistrzów japońskiego drzeworytu okresu Edo. Jego eksperymenty stylistyczno-formalne m.in. zbliżenia kadru i nowatorskie ujęcia twarzy zwane ōkubi-e (obrazy wielkich głów) zdefiniowały zasady portretowania postaci dla kolejnych japońskich artystów, a wizerunki kobiet bijinga zmieniły sposób postrzegania kobiecego piękna. Artysta uchodził za znawcę żeńskich wdzięków, co potwierdzają tytuły niektórych jego prac: Dwanaście godzin w dzielnicach rozrywek, Kurtyzana trzymająca wachlarz, Zakochane kobiety czy Trzy słynne piękności.
Dzieła wybitnego ilustratora, który zafascynował w XIX wieku świat zachodni prezentuje wystawa Utamaro. To łącznie około 300 obiektów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie pochodzących z daru Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego z 1920 roku, z zakupów instytucji dokonanych w ciągu ostatnich lat, a także darów przekazanych muzeum po 2005 roku. Osią ekspozycji są klasyczne kategorie tematyczne porządkujące sztukę japońską – wspomniane bijinga (portrety pięknych kobiet), czy boshi-e – humorystyczne obrazy matek z dziećmi, przedstawiające ich wspólne zabawy. Szczególną atrakcją pokazu są dwie unikatowe, jedyne na świecie (!) grafiki Utamaro – wizerunek wodza Minamoto-no Yoritomo na polowaniu zaliczany do kategorii musha-e, czyli obrazów wojowników, oraz drzeworyt Sadzenie ryżu nawiązujący do pejzażu fukeiga. Realizacje dopełniają przedmioty z epoki m.in. wyroby z laki, przybory do kaligrafii, instrumenty muzyczne oraz kimona wraz z akcesoriami: sandałami geta, wachlarzami, lustrami czy chustami furoshiki.
17.01-13.04.2025
Utamaro
Muzeum Narodowe w Krakowie, al. 3 Maja 1

Kitagawa Utamaro, Piękna Yosooi z domu uciech Matsubaya / Matsubaya Yosooi, seria: Sześciu nieśmiertelnych poetów z zielonych domów / Seirō rokkasen, ok. 1801–1802 Nishiki-e – drzeworyt barwny na papierze Sygnatura: Utamaro hitsu Wydawca: Ōmiya Gonkurō