menu

Czas projektantek
21.03-1.09
Warszawa

Popielniczka, proj. i wyk. Julia Keilowa, 1933–1939, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis

To będzie rok Julii Keilowej. Nareszcie! Ze swoją cukiernicą Kulą jest w niemal każdym zestawieniu ikon polskiego dizajnu. Ale niewiele więcej o niej wiemy. Muzeum Warszawy, które ma największą publiczną kolekcję jej platerów, postanowiło wypełnić tę lukę pierwszą monograficzną wystawą artystki i katalogiem jej dzieł. Dodatkowo dostaniemy biografię Julii Keilowej autorstwa Małgorzaty Czyńskiej. A jest o czym pisać, bo była to postać fascynująca. Szczyt popularności osiągnęła już jako trzydziestolatka, tuż po studiach, w latach 30. XX wieku. Jakby czuła, że ma mało czasu (zginęła w czasie wojny).

Szacuje się, że spod jej ręki wyszło blisko 400 projektów. Moda na styl art déco i metaloplastykę spowodowała, że na pniu sprzedawała swoje eleganckie przedmioty firmom (Frageta, Norblina, Braci Henneberg), które wypuszczały je w limitowanych edycjach; prowadziła też własną pracownię. Elitarność jej prac spowodowała też, że masowo je podrabiano. Kuratorki wystawy w Muzeum Warszawy Agnieszka Dąbrowska i Monika Siwińska miały więc niezwykle trudne zadanie analizy i identyfikacji jej dzieł.

Na ekspozycji zobaczymy Keilową na tle innych kobiet projektantek, bo był to czas ich emancypacji na świecie. Znajdziemy tu ok. 80 zaprojekowanych przez nią przedmiotów oraz znakomite fotografie Benedykta Jerzego Dorysa oraz Czesława Olszewskiego, który udokumentował indywidualną wystawę Keilowej w 1938 roku w Instytucie Propagandy Sztuki.

21.03–1.09
Julia Keilowa. Projektantka
Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28-42
www.muzeumwarszawy.pl

Popielniczka, proj. i wyk. Julia Keilowa, 1933–1939, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis

Popielniczka, proj. i wyk. Julia Keilowa, 1933–1939, Muzeum Warszawy, fot. Filip Preis

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności