menu

Pasterki, queer i PRL
do 17.03.2024
Warszawa

Mirosław Bałka, Bambi, Winterreise (fragment) 2003 (modyfikacja 2023) wideoinstalacja dzięki uprzejmości artysty

Mityczna Arkadia to kraina błogiego szczęścia, niewinności, rozkoszy i młodości. Choć w rzeczywistości region na Peloponezie był skalisty, surowy i nieurodzajny, poezja Wergiliusza rozsławiła go jako krainę szczęśliwości zamieszkaną przez nimfy, fauny i pasterzy; miejsce, gdzie królowały przyroda, swobodna miłość, muzyka i poezja. Marzenia o niedoścignionej, idealnej Arkadii kultywowano w renesansowych Włoszech, skąd rozlały się na całą Europę. Sielankowe pejzaże i baśniowe postaci na stałe weszły do katalogu tematów malarzy m.in.: niderlandzkich czy francuskich. Popularny był wyobrażony arkadyjski model życia wypełniony bankietami, czytaniem poezji, flirtem i śpiewem. Sielskie zabawy arystokracji znalazły też swoje odbicie w oświeceniowej Polsce. Między innymi te wątki odnaleźć można na wystawie Arkadia. Ekspozycja prezentuje artystyczne interpretacje tytułowego mitu: obrazy, rysunki, ryciny, rzeźby oraz obiekty powstałe od wczesnego renesansu do współczesności. Znajdziemy tu realizacje przedstawiające idylliczne krajobrazy, zgodne z antycznym wyobrażeniem, jak również prace proponujące alternatywne wizje mitycznej krainy – gueerowe wystudiowane fotografie nagich młodzieńców barona Wilhelma von Gloedena czy nieheteronormatywną sztukę Krzysztofa Junga. To również współczesne dzieła sztuki demaskujące utopie idealnego społeczeństwa – socjalizmu czy komunizmu, obrazy dystopii życia w PRL-u czy realizacje zwracające uwagę na zagrożenia klimatyczne, nadmierną eksploatację natury i kryzys życia wspólnotowego, które prowokują pytanie, czy powrót do idealnego świata jest ciągle możliwy?

Do 17.03.2024
Arkadia
Muzeum Narodowe w Warszawie, Al. Jerozolimskie 3

Mirosław Bałka, Bambi, Winterreise (fragment) 2003 (modyfikacja 2023) wideoinstalacja dzięki uprzejmości artysty

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności