Gorąco na Foksal
20.10-2.12.2023
Warszawa
Chcesz dodać życia i współczesnej energii swojej kolekcji lub archiwum? Zaproś Karola Radziszewskiego, żeby w nich zanurkował. Jak dobrze potrafi wywiązać się z tego zadania, udowodnił już na dużą skalę w Zachęcie w 2009 roku wystawą Siusiu w torcik. Tam też, podobnie jak na otwartej właśnie w Galerii Foksal wystawie Nos w dupie, użył taśmy w kolorze magenta (nawiązującej do blue scotcha Edwarda Krasińskiego). Zarówno tam, jak i tutaj wydobył z kolekcji wątki homoerotyczne (chociaż na Foksal tej męsko-męskiej energii było znacznie więcej). Z wycinków archiwum galerii – z którą związani byli m.in. Anka Ptaszkowska, Tadeusz Kantor, Henryk Stażewski, Edward Krasiński, Wiesław Borowski, Eustachy Kossakowski – Karol Radziszewski stworzył instalację, spiętą swoją różową taśmą. Z jednej z tysięcy fotografii dokumentujących spektakl Umarła klasa wykadrował wypięte nagie pośladki, przywołując postać Krzysztofa Niemczyka oraz jego queerowe akcje z lat 70. Uzupełnił też niejako Archiwum Galerii Foksal o „dokumentację” happeningu Allana Kaprowa, który ostatecznie nie odbył się w galerii 1976 roku, ale scenariusz pozostał. Karol Radziszewski skorzystał z tej okazji, by wprowadzić do przestrzeni galerii i do archiwum nagie męskie ciała.
do 2.12.2024
Karol Radziszewski, Nos w dupie
Galeria Foksal, Warszawa, ul. Foksal 1/4
www.galeriafoksal.pl