Poprzez minimaliwersum
9–12.11.2023
Kraków
Tegoroczna edycja krakowskiego Sacrum Profanum odbywa się – co staje się powoli postpandemiczną tradycją – na raty, jednak główna część będzie miała miejsce w pierwszej połowie listopada. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „multiwersum”. W pierwszej chwili można pomyśleć, że chodzi tu o współistnienie różnych światów i obiegów współczesnej muzyki, ale na głębszym poziomie to przede wszystkim multiwersum różnych rodzajów muzycznych minimalizmów: powtórzenia, zapętlenia fraz, redukcjonizmy czy „zawieszenia czasu” obecne będą w programie tegorocznej edycji choćby w kompozycjach konsekwentnie prezentowanego na festiwalu Juliusa Eastmanna (ekspresyjna wersja amerykańskiego minimalizmu spod znaku repetycji), Simeona ten Holta (holenderski nurt minimalizmu), Justė Janulytė (minimalizm litewski), Tomasza Sikorskiego (minimalizm polski), a nawet Tristana Pericha (współczesny amerykański postminimalizm) i Alvina Luciera (w programie jego piękne Love Song wyrastające z dronowego nurtu minimalizmu). Postminimalistyczne echa repetytywizmów znajdziemy także choćby w kompozycjach Aleksandry Słyż i Mary Halvorson (znakomita gitarzystka zaprezentuje swoje kameralistyczne oblicze), a także dudziarki Brìghde Chaimbeul.
Sacrum Profanum
9–12.11.2023
Kraków, różne lokalizacje
www.sacrumprofanum.com