menu

Mit belgijskiej secesji
17.03–3.09.2023
Bruksela

Peggy Buth, Monument, 2005, fot. dzięki uprzejmości Peggy Buth

Silny związek pomiędzy secesją i kolonializmem nie jest wyłącznie problemem belgijskim, ale to tu została podjęta próba jego zaadresowania. Okres twórczości najsłynniejszych belgijskich architektów, Victora Horty czy Henriego van de Velde, zbiega się w czasie z wyzyskiwaniem przez króla Leopolda II prywatnej kolonii w Kongo, gdzie dochodziło do aktów ekstremalnej przemocy. Fascynacja „egzotyką”, materiałami i formami wykradzionych artefaktów, sprawiła, że belgijską secesję nazywano „stylem kongijskim”. Wystawa Styl kongijski. Dziedzictwo i herezja, przygotowana przez zespół kuratorski z muzeum CIVIA, wspierana przez kongijskiego fotografa Sammiego Baloji, odtwarza historię reprezentacji Konga na wystawach międzynarodowych w latach 1885–1958, próbując odwrócić kolonialną narrację, pokazać ją z perspektywy marginalizowanych peryferii. Granica pomiędzy zainteresowaniem, czy nawet inspirowaniem się, a uprzedmiotowieniem odmiennej kultury wcale nie jest cienka. Jej dostrzeżenie wymaga jednak obalenia przestarzałych, ale silnie utrwalonych narodowych mitów.

Style Congo. Heritage & Heresy
CIVA
Rue de l’Ermitage 55, Bruksela
17.03–3.09.2023

Peggy Buth, Monument, 2005, fot. dzięki uprzejmości Peggy Buth

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności