menu

W skali szarości
2.03-7.04.2023
Bydgoszcz

Bartosz Mucha, Stoper do drzwi, 2017, drewno bukowe, 16x10cm, fot. Bartosz Mucha, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy

Agata Kiedrowicz dla NN6T

Pamiętam, gdy któregoś razu, czytając synowi na dobranoc, zachłysnęłam się niespodziewanie wypowiedzianą na głos diagnozą zjawiska, nad istotą którego intensywnie wówczas rozmyślałam. „Orkowie mieli czarne serca. Nie tworzyli rzeczy pięknych, tylko użyteczne”. Zdanie to umieścił w Hobbicie J.R.R. Tolkien, trafnie ujmując napięcie pomiędzy tzw. sztukami pięknymi a użytkowymi. Jak zdefiniować piękno przedmiotu? Czy to funkcja jest pierwsza, czy forma? Żadne z nich, bo do głosu dochodzi trzeci zawodnik: znaczenie! A te można przetłumaczyć na nieskończoną skalę szarości, rozpiętą od bieli do czerni. W tej szerokiej palecie mieści się twórczość Bartosza Muchy, oscylująca pomiędzy grafiką a obiektem, projektowaniem a sztuką. Jej wspólnym mianownikiem jest z pewnością dystans ‒ do samego procesu tworzenia, jego efektów i samej postaci opętanego własną wizją twórcy. Figura żartu pozwala na refleksję nad codziennością i towarzyszącymi jej rekwizytami. Studio Poorex założone przez Muchę 20 lat temu ma się świetnie, a wystawa w bydgoskim BWA przedstawia wybór prac z dotychczasowej działalności. Tytuł i plakat to przedruk pocztówki reklamującej Poor Design na samym początku działalności. Mocny, autoironiczny przekaz jest wciąż aktualny ‒ we współczesnym świecie jest co komentować.

Bartosz Mucha, Nobilitacja degradacji, czyli 20 lat Poor Designu
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
ul. Gdańska 20, Bydgoszcz
02.03-07.04.2023

Bartosz Mucha, Stoper do drzwi, 2017, drewno bukowe, 16x10cm, fot. Bartosz Mucha, dzięki uprzejmości Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności