menu

Zoom na zmiany
do 26.03.2023
Gdańsk

Francisco Peró Domeyko, Naturaleza Silenciosa

Skutki przemysłowej działalności człowieka na marsjański krajobraz pustyni Atacama w Chile, zmiany klimatyczne zaobserwowane w Strasburgu i w Gdańsku czy znaczenie rzeki Ren w kontekście władzy, traumy i straty. Taki przekrój tematów proponują trzy równoległe, połączone wystawy Fantine Andrès, Francisco Peró Domeyko i Anny Kędziory. Każdy z zaproszonych artystów i artystek opowiada o środowisku i ekologii za pośrednictwem innego medium. Fantine Andrès w ramach wystawy Archeologia przyszłości prezentuje rysunki nawiązujące do elementów krajobrazu i ekosystemu Morza Bałtyckiego. Kreowane przez nią monochromatyczne martwe natury zadziwiają i odrzucają jednocześnie. Muszle i glony mieszają się na nich z niedopałkami papierosów, słomkami, puszkami czy włosami, stanowiąc smutną refleksję na temat niszczącego wpływu człowieka na środowisko naturalne. Ekspozycję – która jest wynikiem 3-miesięcznej rezydencji artystki zorganizowanej przez stowarzyszenie Apollonia wraz z European Art Exchanges ze Strasbourga, Miasto Strasbourg, Miasto Gdańsk oraz Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA – dopełniają naukowe zbiory dr Aleksandry Zgrundo z Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, z którą artystka nawiązała współpracę w trakcie swojego pobytu rezydencyjnego w Gdańsku.

Fantine Andrès, Climato Sceptique, grafit, 55 x 76 cm, 2022

Twórczynią, która również skorzystała z wymiany rezydencyjnej Gdańsk – Strasburg jest Anna Kędziora, której prace możemy oglądać na wystawie The Riverbeds_working River/Rzeka pracująca. Prezentowane fotografie i obiekty są zapisem procesu budowania relacji z jedną z najciężej pracujących na świecie rzek – Renem. Artystka przygląda się sferze językowej związanej z wodą i interpretuje słowa nazywające relacje ludzi z rzekami, szukając znaczeń i kontekstów. Opowiada o przyszłości Renu i o tym, co bezpowrotnie tracimy.

Anna Kędziora, Working River

Jeszcze inną historię pokazuje chilijski artysta Francisco Peró Domeyko. Głównym elementem jego prezentacji Silent Nature jest praca wideo poświęcona pustyni Atacama w Chile, konkretnie miejscu znanemu jako Pasmo Domeyki. Obszar opisany kiedyś przez geologa Ignacego Domeyko twórca konfrontuje ze stanem współczesnym, ukazując zmiany, jakie zaszły w krajobrazie.

Fantine Andrès, Francisco Peró Domeyko, Anna Kędziora, Fantine Andrès | Francisco Peró Domeyko | Anna Kędziora
CSW Łaźnia
ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
03.02-26.03.2023

Francisco Peró Domeyko, Naturaleza Silenciosa

 

 

 

 

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności