Jak pokazać historię?
do 04.06.2023
Warszawa
Pięćdziesiąt lat pracy fotoreporterskiej w ponad dwustu kadrach – takiego zadania podjęły się kuratorki wystawy Niedenthal. Z liczącego setki tysięcy zdjęć archiwum Chrisa Niedenthala, polsko-brytyjskiego fotoreportera wybrały fotografie mniej znane, jak i te ikoniczne od lat prezentowane na ekspozycjach i w publikacjach. Zobaczymy tu prace zrealizowane m.in. dla niemieckich pism: Stern i Geo, szwedzkiego dziennika Expressen oraz amerykańskich tygodników: Newsweek i Time. Materiały dokumentujące Polskę PRL-u, pontyfikat Jana Pawła II czy strajk w Stoczni Gdańskiej w w 1980 roku. Kadry z Budapesztu, Pragi, Belgradu i Wiednia, gdzie pracował jako korespondent zagraniczny amerykańskich magazynów.
Istotną częścią wystawy są wczesne i nieznane prace fotografa z lat 70. Wychowany w Londynie jako syn polskich emigrantów wojennych wtedy po raz pierwszy odwiedził ojczyznę rodziców i niemal od razu zaczął dokumentować nieznaną sobie rzeczywistość. „Chrisa Niedenthala interesowało przede wszystkim życie codzienne i zwykli ludzie.[…] Przemierzał Polskę z aparatem i fotografował sytuacje, które dla nas były zwyczajne – on jednak widział w nich coś niezwykłego.” – czytamy w tekście kuratorskim.
Zbiór tych wczesnych obrazów pozwala nie tylko spojrzeć na polską rzeczywistość okiem młodego, zafascynowanego ojczyzną z wyboru przybysza zza zachodniej kurtyny. Daje też wgląd w w proces kształtowania się reporterskiego stylu fotografa, z którego jest znany na całym świecie. Dopełnieniem ekspozycji są liczne artefakty: oryginalne okładki magazynu Time, artykuły ze zdjęciami, koperty zaadresowane do zagranicznych redakcji i aparaty fotograficzne, którymi posługiwał się Chris Niedenthal.
Chris Niedenthal, Niedenthal
Dom Spotkań z Historią
ul. Karowa 20, Warszawa
13.10.2022-04.06.2023
Nieznane dotąd zdjęcia Niedenthala z czasów gdy pracował jako wolny strzelec prezentuje album Na Freelansie. Polska lat 70. Publikacja otwiera działalność wydawnictwa założonego przez syna fotoreportera Filipa Niedenthala. W Bęc radiu rozmawiamy z ojcem i synem właśnie o tej publikacji, ale także o zmieniającym się obrazie polskiej rzeczywistości, anarchizowaniu dyscypliny, zaletach pracy na freelansie oraz o wierności grze na perkusji w zespołach o głupich nazwach.