Archeologia transformacji
onlajn
Archiwum Transformacji to liczący kilkanaście tysięcy zdjęć zbiór dokumentujący zmiany i procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej Warszawy w czasie ostatnich dwóch dekad. Projekt artysty i asyriologa Marcina Chomickiego pokazuje zachodzące w przestrzeni miejskiej przemiany – od anarchizacji po 1989, przez fazę tworzenia nowego pejzażu miejskiego, aż po krajobraz po przemianie.
Archiwum jest projektem artystycznym, subiektywnym zapisem zmian, jakie zaszły w przestrzeni miejskiej od roku 1989. Przedstawia historię znikania socmodernistycznej architektury, reorganizacji przestrzeni publicznej, wpływu nowych inwestycji na przestrzeń miejską, jest zapisem pojawiania się zjawisk gospodarczych (reklama, handel) i społecznych (sztuka ulicy, subkultury, oddolne ingerencje mieszkańców w przestrzeń osiedli, podwórek czy ogródków).
– Większości obiektów, które udokumentowałem w ciągu kilkunastu lat, już nie ma na mapie Warszawy – przyznaje Marcin Chomicki. – Rozmiar archiwum i jego różnorodność umożliwia mi organizowanie zdjęć w grupy pozwalające zanalizować czasy transformacji na wielu płaszczyznach. Projekt jest niczym dokumentacja rytuału przejścia społeczeństwa polskiego z przestrzeni postkomunistycznej do przestrzeni współczesnej. To opowieść o zrzuceniu starej skóry i narodzin nowej tożsamości.
„Kiedy myślimy o tym, co się stało w naszym kraju w końcu lat 80. w kategoriach zmiany systemowej, to umykają nam dwie istotne kwestie. Z jednej strony to, iż zmiana ta nie dokonała się w jakimś laboratorium odizolowanym od rzeczywistości, ale w europejskim kraju, w pewnym, konkretnym rejonie ziemskiego globu i w małym fragmencie tworzącego go ekosystemu. To zaś oznacza, że kluczowe dla jej przebiegu miały przeobrażające się relacje łączące nas z tymi zewnętrznymi porządkami, bo to te połączenia właśnie określają kim jesteśmy, co możemy, a co nie, jakie miejsce zajmujemy w hierarchiach. Z drugiej strony umyka nam to, że w kraju nad Wisłą nie zaszła zmiana jakiejś powierzchownej (systemowej właśnie) warstwy egzystencji, ale zmiana totalna, dotykająca każdego aspektu codzienności Polaków (poczynając od tego, co jedzą, jak mówią i mieszkają, jakimi obiektami się otaczają, przez to, w jakim rytmie żyją i jak pojmują czas, a kończąc na ich tożsamości, systemach wartości, nadziejach, lękach i uprzedzeniach)” – czytamy w tekście desynchronizacja/synchronizacja prof. Marka Krajewskiego na stronie projektu, na której przeczytać można także miniesej Olgi Drendy Entropia i my.