menu

Nagradzać i karać

materiały Facebook/Meta

Ada Banaszak dla NN6T

Gamifikacja (czy grywalizacja) to wykorzystywanie mechanizmów stosowanych w grach – takich jak punkty, badże, poziomy czy tabele wyników – w innych kontekstach: od nauki języków przez pracę po mycie zębów czy chodzenie. Celem wprowadzania tych elementów do naszego codziennego życia ma być uprzyjemnienie pozornie nudnych czy męczących czynności, takich jak wkuwanie słówek, codzienne ćwiczenia fizyczne czy odhaczanie zadań z listy. Za włożony w wykonanie planu wysiłek dzięki gamifikacji możemy otrzymać nagrodę w postaci pikseli przesuwających się na ekranie, monitorować swoje postępy oraz porównywać swoje osiągnięcia z osiągnięciami innych. Czy uczysz się niemieckiego w Duolingo, czy osiągasz wyznaczane sobie cele w apce do joggingu, czy jesteś kierowcą lub pasażerem Ubera – korzystasz z produktów używających tych mechanizmów. Na łamach książki You’ve Been Played neurobiolog i projektant gier Adrian Hon tłumaczy, jak doszło do tego, że gry komputerowe – jeszcze niedawno domena nerdów – weszły na kapitalistyczne salony, dlaczego stojąca za gamifikacją filozofia behawioryzmu robi taką karierę i jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą rosnąca popularność tego zjawiska w jego obecnym kształcie. Polecam Waszej uwadze nie tylko książkę, ale również rozmowę z Honem w poświęconym nowym technologiom podcaście Cyber.

Adrian Hon, You’ve Been Played

vice.com / CYBER: How Corporations and Governments Use Games to Control Us

Adrian Hon, You’ve Been Played, okładka książki

materiały Facebook/Meta

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności