Kapryśne figury
do 5.11.2022
Kraków
Niemożliwa do jednoznacznego zaklasyfikowania, niejednoznaczna, nieracjonalna – figura chimery pojawia się w kulturze jako reprezentacja zbiorowych lęków. Chimera – jak opisuje ją Homer „z przodu lew, z tyłu wąż, pośrodku koza” – kwestionuje to, co „uświęcone tradycją”, podważa kanon i przyzwyczajenia. Paweł Olszczyński nawiązuje do tego symbolu hybrydyczności w pracach ceramicznych, inspirowanych estetyką XX-wiecznej ceramiki krakowskiej. Reinterpretuje motywy znane z twórczości Konstantego Laszczki czy Jana Szczepkowskiego, wprowadzając w medium ceramiki aktualne nastroje niepokoju i pragnienie zakwestionowania panujących hierarchii. Olszczyński wprowadza dziwność do znanych form, zwracając uwagę na niemożliwość jednoznacznych katogoryzacji, potrzebę odejścia od wyznaczanych z góry norm i nieuchwytność otaczających nas zjawisk i naszych własnych tożsamości.
Paweł Olszczyński, Z przodu lwem była, od tyłu wężem
Galeria Piana
Retoryka 24, Kraków
do 5.11.2022