menu

Podwójne kodowanie
do 19.11.2022
Zalesie Górne

Michał Sierakowski, z serii Wild Fields, 2016, fotografia analogowa, druk cyfrowy, 50x70 cm.

Czy potrafimy dziś patrzeć na ukraiński pejzaż bez uprzedzeń? Jak na tamtejszy krajobraz spogląda oprawca, a jak obserwator walk? Czy i w jaki sposób bolesna historia własnego narodu wpływa na percepcję działań wojennych? Niewinne oko nie istnieje to tytuł wystawy prezentującej różnorodne spojrzenia na panoramę Ukrainy. Gruntem dla eksponowanych prac jest idea aktywnej, twórczej percepcji, która nie polega jedynie na rejestracji rzeczywistości 1:1, ale na organizowaniu w akceptowalną i sensowną całość bogactwa nowych informacji zmysłowych z już posiadanymi schematami, wzorcami, opiniami i przekonaniami. Wystawa prezentuje dzieła trzech artystów i jednego duetu i stanowi swego rodzaju przegląd, badanie porównawcze czterech różnych rodzajów postrzegania. Składają się na nią fotografie Michała Sierakowskiego, skoncentrowane na relacjach między ukraińskim krajobrazem a tożsamością narodową współczesnej Ukrainy, prace Lii i Andriia Dostliev, oparte na rekonstrukcji znalezionego przez artystów albumu rodzinnego żołnierza Wehrmachtu, który walczył na terenach Ziem Wschodnich podczas II wojny światowej, wojenne zdjęcia Brendana Hoffmana, amerykańskiego fotografa, który od 2014 roku dokumentuje konflikt zbrojny w Ukrainie oraz seria obiektów Jana Domicza z wykorzystaniem klamek antypanicznych z drzwi ewakuacyjnych. Prezentowane prace zachęcają do przyjrzenia się ukraińskiemu pejzażowi jako nośnikowi znaczeń i pamięci oraz refleksji, jak perspektywa autora wpływa na przekazywanie obrazu rzeczywistości i jak nasza własna determinuje jego odbiór.

Niewinne oko nie istnieje
Ośrodek Sztuki Lescer
ul. Pionierów 11/13, Zalesie Górne
24.09-19.11.2022

Michał Sierakowski, z serii Wild Fields, 2016, fotografia analogowa, druk cyfrowy, 50×70 cm

Lia i Andrij Dostliev, z serii Black on Prussian Blue, 2020, kolaż, druk cyfrowy na dibondzie, 50×70 cm.

Brendan Hoffman, Morze Azowskie, 2022. druk cyfrowy 750×250 cm. Część wystawy prezentowana na starym dworcu kolejowym w Piasecznie, w szklanym wagonie Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej.

Jan Domicz, Open tomorrow, 2022, obiekt, taśma, klamka antypaniczna

Michał Sierakowski, z serii Wild Fields, 2016, fotografia analogowa, druk cyfrowy, 50×70 cm.

 

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności