menu

Szmineczki, perfumki, logoski
16.09.2022-8.01.2023
Warszawa

Zadyma, z cyklu Warszawa w budowie, 2015, olej, płótno, 51 × 71 cm, fot. Mariola Przyjemska

Popkultura, konsumpcja, komercja — twórczość Marioli Przyjemskiej od lat 90. opisuje świat pokus, przyjemności i autokreacji. Wabi kolorami, przyciąga luksusem, obrazami markowych kosmetyków i alkoholi. Artystka ma świadomość jak silną rolę we współczesnym świecie odgrywa marka i logo. Krytycznie przygląda się mechanizmom brandingu i konsumpcji, którym sama podlega. Jej sztuka – estetyczna, kolorowa i pociągająca opowiada językiem świata reklamy o Polsce okresu transformacji, kapitalizmie, uwikłaniu rynku modowego i kosmetycznego w politykę oraz ciemnych stronach kultury masowej. Wystawa Mariola Przyjemska. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości artystki. Monograficzna ekspozycja przybliża ponad 100 prac zrealizowanych na przestrzeni ostatnich czterech dekad w różnorodnych mediach: malarstwa, rysunku, fotografii i wideo. Wśród nich cykl Metki, wielkoformatowe zdjęcia kolorowych wszywek i ich rewersów oraz logotypy poddane ingerencji artystki — zatopione w pleksi, poprute i pozszywane na nowo. Prawie wszystkie prace z tego cyklu zostały wykupione przez londyńskiego kolekcjonera Erica Francka, co w Polsce lat 90. było precedensem i przyniosło autorce międzynarodowy sukces na wystawach poświęconych sztuce krytycznej i sztuce kobiet.

Mariola Przyjemska, Mariola Przyjemska. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Pl. Małachowskiego 3, Warszawa
16.09.2022-08.01.2023

Mariola Przyjemska, Zadyma, z cyklu Warszawa w budowie, 2015, olej, płótno, 51 × 71 cm, fot. Mariola Przyjemska

Mariola Przyjemska, Elektrociepłownia wodna, z cyklu Jazy, 2008–2011, olej, płótno, 70 × 49 cm, fot. Justyna Gieleta, dzięki uprzejmości artystki

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności