Przenikania światów równoległych
23-25.09.2022
Sopot
Antoni Michnik dla NN6T
Tegoroczna edycja festiwalu OSA zapowiada dalsze, konsekwentne pogłębianie estetyk od lat eksplorowanych w ramach tej imprezy na przecięciu różnych zjawisk eksperymentalnej muzyki elektronicznej – zarówno tej mocniej związanej z kulturą klubową, jak i tej bliższej akademiom muzycznym i galeriom sztuki dźwięku. Ważną część tegorocznego programu zajmują występy postaci, które poruszają się w różnych spośród tych obiegów: na czele z operującą modularnymi brzmieniami Mayą Shenfeld czy Anthonym Linellem, eksplorującym pod różnymi aliasami rozmaite nurty poszukującej elektroniki (od eksperymentalnego techno po mieszanki drone’ów, noisu i ambientu). Program nadchodzącej edycji zapowiada różne percepcyjne gry. Z jednej strony mam tu na myśli gry na poziomie brzmienia, choćby w opartej na mikrotonalnych sprzężeniach twórczości schtum. Z drugiej, myślę o aliasach Linell oraz o narracji, jaka wiąże się z fikcyjną biografią Abula Mogarda, ambientowo-dronowego projektu… a zresztą, możecie sprawdzić sami. Niemniej w wypadku Mogarda historia byłego pracownika serbskiej fabryki, który na emeryturze zaczyna tworzyć muzykę elektroniczną, niewątpliwie dodaje warstwę znaczeniową do snujących się dźwięków, nawiązujących nostalgicznie do różnych momentów w historii ambientu. Na tle reszty programu zaskakiwać może osoba Lucy Railton, znanej przede wszystkim jako wiolonczelistka i wiązanej z innymi scenami. Ale Railton również współtworzy współczesny zwrot w stronę nowej muzyki drone’owej, nagrywa i montuje kompozycje z wykorzystaniem nagrań terenowych, a także eksperymentuje z elektroniką.
Open Source Art Festival
Państwowa Galeria Sztuki
pl. Zdrojowy 1, Sopot
23–25.09.2022