menu

Co odsłania ekokrytyka?
11-23.07.2022
Warszawa

Kamila Walendykiewicz, Sytuacja stworzona, 2022

Rozwój technologii, globalne ocieplenie i wojny to tylko pozoru odległe od siebie zjawiska. Na współzależności między nimi zwracają uwagę dwie artystki, Anastasiia Vorobiova i Kamila Walendykiewicz, w wystawie Mogę się zmienić, lecz nie umrę. Obie podejmują temat ekokrytyki, ekobójstwa, terroryzmu energetycznego i informacyjnego szumu . Czego dotyczą te tematy? Wyjaśniają na najprostrzym przykładzie: „Procesor komputera stworzony jest z monokryształu krzemu, a jego obwody z aluminium i miedzi. Do korzystania z urządzeń elektronicznych potrzebujemy energii otrzymywanej przez spalanie paliw kopalnych. Nasze funkcjonowanie w świecie od zarania jest zależne od naturalnych surowców, jednak aktualnie coraz bardziej ich pozyskiwanie oraz obrót nimi jest naznaczony destrukcją i konfliktem”. Artystki konfrontują ze sobą narrację indywidualistyczną, która wymaga od nas ciągłego podłączenia do sieci, bycia na bieżąco z nowym spojrzeniem na naszą sytuację w obliczu katastrofy klimatycznej i zwróceniem się ku wartościom takim jak empatia i współodpowiedzialność. Walendykiewicz zaprezentuje swoją pracę dyplomową, na którą składają się zdjęcia, obrazy olejne, własne teksty liryczne dotyczące współczesności, obcowania z naturą i doświadczania katastrofalnych skutków globalnego ocieplenia oraz strona internetowa linkami do map, nietypowych znalezisk na Google Earth, czy artykułów na temat klimatu. Z kolei Vorobiova pokaże pracę Burned, nawiązujące do posthumanizmu wideo, w którym artystka wskazuje na tożsamą przyczynę wojny w Ukrainie i kryzysu klimatycznego – ludzką nieodpowiedzialność oraz zachłanność.

Mogę się zmienić, lecz nie umrę
Anastasiia Vorobiova, Kamila Walendykiewicz
HOS gallery
ul. Dzielna 5, Warszawa
11-23.07.2022

Kamila Walendykiewicz, Sytuacja stworzona, 2022

Kamila Walendykiewicz, POST_PLANETA, screenshot

Anastasiia Vorobiova, Burned, 2021-2022, wideo, 3’33

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności