menu

Przenikliwy wizjoner
8.07– 9.10.2022
Warszawa

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885–1939), „Wieloryb i Andromeda”, z cyklu „Kompozycje astronomiczne”, 1918, pastel, papier, 46 × 62 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia to propozycja nowego odczytania twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, artysty, filozofa, pisarza, jednego z najwybitniejszych twórców pierwszej połowy XX wieku. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie prezentuje Witkacego jako przenikliwego krytyka cywilizacji dobry modernizmu i sytuuje jego postać na tle XX-wiecznych i współczesnych zagadnień teoretycznych. Zamiast chronologicznej narracji, mamy tu tematyczne działy: kosmos, ruch, ciało, wizja artystyczna, przeżycie metafizyczne, historia i kryzys kultury. Blisko pięćset prac Witkacego zestawionych zostało z dziełami współczesnych mu twórców, takich jak: Wasilij Kandinsky, Max Ernst, Rudolf Schlichter, Umberto Boccioni i Marcel Duchamp. Dzięki temu łatwo dostrzec pokrewieństwo jego osiągnięć ze najważniejszymi zjawiskami w sztuce europejskiej dwudziestolecia międzywojennego. Wystawa tworzy obraz Witkiewicza jako obserwatora i komentatora cywilizacyjnych zmian dokonujących się w różnych sferach życia: polityki, organizacji społecznej, postępu technicznego, obyczajów i kultury. W swoich dziełach, oddających rytm przemian epoki, w której żył, nierzadko ujmował aktualne do dziś czy wręcz prorocze intuicje. Wyjątkowość ekspozycji ma również związek z trudnością jej przygotowania. Duża część prezentowanych prac to pastele, wymagające szczególnej opieki konserwatorskiej.

Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia
Muzeum Narodowe w Warszawie
al. Jerozolimskie 3, Warszawa
8.07– 9.10.2022

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885–1939), Wieloryb i Andromeda, z cyklu Kompozycje astronomiczne, 1918, pastel, papier, 46 × 62 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Wassily Kandinsky (1866–1944), Duże studium do panelu ściennego dla Edwina R. Campbella (lato), 1914, olej, płótno, 99 × 59,5 cm, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau w Monachium

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności