
Kamera, akcja!
25–29.05.2022
Wrocław
Antoni Michnik dla NN6T
Planowana na wiosnę 2020 edycja festiwalu Musica Polonica Nova materializuje się ostatecznie tej wiosny. Hasło edycji „daCamera” zakłada dowartościowanie kameralistyki, ale również sygnalizuje jeden z ważnych wątków edycji – poszukiwania audiowizualne. Transmedialny aspekt muzyki współczesnej eksploruje seria „koncertów multimedialnych”, w których współczesne kompozycje operują performatyką poszerzonych technik wykonawczych oraz przestrzeni (zob. wykonanie kompozycji Minotaur Ewy Trębacz), wizualnością tworzonej na żywo grafiki-partytury (zob. improwizacja podczas koncertu Wizje ulotne) czy wideo (zob. zwłaszcza program koncertu No Limits? Spółdzielni Muzycznej). Program w znacznej mierze zbudowany został z kompozycji najnowszych, wręcz zamówień tegorocznych – to m.in. utwory Magdaleny Gorwy, Stanisława Kupczaka, Piotra Peszata czy wspólna kompozycja Jakuba Krzewińskiego i Anny Sowy. Wszystkie te wątki splatają się w otwierającym festiwal Splocie, kiedy Małgorzata Walentynowicz wykona m.in. silnie performatywną nową kompozycję Krzewińskiego i Sowy, a całemu koncertowi towarzyszyć będą prace wideo Doroty Walentynowicz. Na tym tle wyróżnia się cykl kompozycji Ewy Synowiec z lat 80., stanowiący jedyną w programie tegorocznej edycji eksplorację bogatej (a wciąż niedowartościowanej) tradycji polskich kompozycji audiowizualnych.
Festiwal Musica Polonica Nova
Narodowe Forum Muzyki i BWA Wrocław Główny, Wrocław
25–29.05.2022

Musica Polonica Nova Narodowe Forum Muzyki, fot. Łukasz Rajchert