menu

Międzynarodowy ferment artystyczny
15.02-27.03.2022
Warszawa

Irański reżyser Kaweh Pur Rahnama podczas kręcenia filmu „Nie ma powrotu, Johnny“ w 1969 roku, fot. Jerzy Troszczyński, Filmoteka Narodowa, Instytut Audiowizualny, Warszawa

W drugiej połowie lat 50. XX wieku państwa socjalistyczne intensywnie współpracowały z krajami Afryki Północnej oraz Bliskiego Wschodu. Obok polityki, handlu międzynarodowego czy wymiany infrastrukturalnej, przepływ wiedzy i migracje osób następowały również w obszarach związanych z edukacją. Jednym z istotnych ośrodków edukacyjnych, miejscem, gdzie kształcili się artyści, architekci czy filmowcy była Polska. Wystawa Wspólne przestrzenie skupia się na obszarze kultury jako często pomijanym aspeckcie relacji między blokiem wschodnim a krajami tzw. Trzeciego Świata. Opowiada o przepływie idei i doświadczeniach ludzi sztuki, kreśląc sylwetki arabskich uczestników wymiany naukowej, m.in. egipskiej baletnicy Magda Saleh, stypendystki w moskiewskiej Akademii Baletu Balszoj czy pochodzącego z Syrii rzeźbiarza i medaliera Majida Jammoula, absolwenta Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W programie towarzyszącym znalazły się liczne projekcje filmów, stworzonych przez zagranicznych studentów. Wystawa jest częścią międzynarodowego projektu badawczego Kontakty naukowe w przestrzeni ideologicznej: studenci z Bliskiego Wschodu w bloku wschodnim (1950–1991). W 137 numerze NN6T przeczytacie rozmowę ze współpracowniczką Niemieckiego Instytutu Historycznego w ramach tego projektu – antropolożką i arabistką, Dorotą Woroniecką-Krzyżanowską.

Wspólne przestrzenie. Migracje edukacyjne w kontekście zimnej wojny
Niemiecki Instytut Historyczny w Warszawie
Państwowe Muzeum Etnograficzne
ul. Kredytowa 1, Warszawa
15.02-27.03.2022

Irański reżyser Kaweh Pur Rahnama podczas kręcenia filmu „Nie ma powrotu, Johnny“ w 1969 roku, fot. Jerzy Troszczyński, Filmoteka Narodowa, Instytut Audiowizualny, Warszawa

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności