menu

Mistycyzm śląskiego undergroundu
do 20.02.2022
Bielsko-Biała

Urszula Broll, bez tytułu, 1967 r., akwarela, papier, 62 x 49 cm, fot. Tomasz Mielech, dzięki uprzejmości Fundacji Katarzyny Kozyry

Pojęcie „atman” – z sanskrytu „duch” , „oddech” – pojawiło się w twórczości Urszuli Broll w 1967 roku i wiąże się z zaangażowaniem artystki w działalność katowickiej Grupy Oneiron. Pracownia artystki i jej męża Andrzeja Urbanowicza od lat 60. działała jako miejsce spotkań grupy, laboratorium eksperymentów duchowych i artystycznych. W gronie stałych gości, m.in artystów z grupy St-53 i kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, dyskutowano tam o filozofii, religii, magii, okultyzmie i gnozie. Jedną z ważniejszych lektur dla grupy była Teoria widzenia Władysława Strzemińskiego. Retrospektywną wystawę prac Broll, premierowo pokazywaną w 2020 roku w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, teraz oglądać można w Galerii Bielska BWA. Atman znaczy Oddech prezentuje malarstwo i prace na papierze, powstałe w latach 1950–2005. Wśród nich, charakterystyczne dla twórczości Broll mandale i mistyczne przedstawienia pejzażu. 10 lutego po wystawie oprowadzi Olga Drenda, która opowie o znaczeniu twórczości Urszuli Broll dla śląskiego undergroundu.

Urszula Broll
Atman znaczy Oddech
Galeria Bielska BWA
ul. 3 Maja 11, Bielsko-Biała
21.01-20.02.2022

Urszula Broll, bez tytułu, 1967 r., akwarela, papier, 62 x 49 cm, fot. Tomasz Mielech, dzięki uprzejmości Fundacji Katarzyny Kozyry

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności