menu

Włoski sen, polskie realia
do 7.03.2022
Wrocław

Dominik Panasiuk, Ada Zielińska, Love, Panda, kadr z wideo, 2021

Co ma wspólnego Fiat Panda z owocami morza? Jedno i drugie było w latach 80. równie nieosiągalne dla Polek i Polaków. Dodajmy do tego dżinsy, basen i wakacje na włoskiej riwierze, a otrzymamy przefiltrowany przez popkulturowe skojarzenia obraz niedoścignionych marzeń o luksusie w PRL-u. Elementy tej układanki znajdują swoje odbicie w pracach Ady Zielińskiej, prezentowanych w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu. Artystka, kojarzona najbardziej ze spektakularnymi fotografiami płonących samochodów, tym razem używając formy filmowej, kreuje sytuacje będące odbiciem „włoskiego snu” w krzywym zwierciadle: „Nie ma ekskluzywnych potraw, basen jest brudny, niebo zaciągnięte chmurami. Za sprawą artystycznej strategii powstaje wizja koszmaru, w którym Zielińska może z dystansu obserwować swoje lęki związane z samotnością, utratą najbliższych czy brakiem panowania nad swoim otoczeniem”. Jako reżyserka, a nie uczestniczka zdarzeń, może przetestować swoje reakcje i skonfrontować się z trudnymi sytuacjami.

Ada Zielińska, Frutti di Mare
Muzeum Współczesne Wrocław
9.12.2021–7.03.2022

Dominik Panasiuk, Ada Zielińska, Love, Panda, kadr z wideo, 2021

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności