menu

Kolektywne poszukiwania
9.10 i 16.10.2021
Dublin

Cornelius Cardew, Treatise, fragment partytury graficznej

Antoni Michnik dla NN6T

Niewielu twórców zajmowało się społecznym wymiarem tworzenia muzyki w takiej mierze co Cornelius Cardew. Najważniejszy brytyjski kompozytor XX wieku, Cardew, poszukiwał nowych sposobów kolektywnego tworzenia, pisał dla składów złożonych z amatorów, próbował rozmaitych języków notacji, eksperymentował z różnymi rodzajami improwizacji. Jego kompozycje są wciąż odkrywane na nowo, a ich społeczny wymiar stanowi szczególne wyzwanie w dobie pandemii. Z jednej strony wydawać by się mogło, że to niemożliwe, że dopiero w roku 2021 ma w Irlandii miejsce „pierwszy koncert poświęcony muzyce Cardew” – z drugiej zaś, czyż istnieje lepsze świadectwo irlandzkiej kulturalnej niezależności? W każdym razie zmienić postanowił to Aonghus McEvoy, gitarzysta, kompozytor i improwizator, który grywał też zarówno folk rock (grupa Woven Skull), jak i postpunk (Worst). McEvoy zaprosił grupę zaprzyjaźnionych instrumentalistów: perkusistę Davida Laceya, altowiolinistkę Ailbhe Nic Oireachtaigh, klawiszowca Roba Caseya oraz sławnego harfistę-multiinstrumentalistę Rhodriego Daviesa, do wykonania kompozycji Cardew. Program na 9.10 zawiera utwory kameralne i solowe, a 16.10 – fragmenty z monumentalnego Treatise – fascynującej kompozycji o bodaj najpiękniejszej, choć frustrująco enigmatycznej partyturze (193 strony notacji graficznej!) w historii muzyki eksperymentalnej.

McEvoy Ensemble Performs Cornelius Cardew
Reception Dublin
9 I 16.10.2021

Cornelius Cardew, Treatise, fragment partytury graficznej

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności