menu

Sophie Täuber-Arp w tańcu dada
15.07‒17.10.2021
Londyn

Sophie Taeuber-Arp, Composition of Circles and Overlapping Angles, 1930, The Museum of Modern Art, New York. The Riklis Collection of McCrory Corporation. Fot. The Museum of Modern Art, Department of Imaging and Visual Resources. © 2019 Artists Rights Society (ARS), New York / VG Bild-Kunst, Bonn

Agnieszka Sosnowska dla NN6T

Szwajcarska artystka Sophie Täuber-Arp (1889‒1943) była pionierką abstrakcji. Jej interdyscyplinarne prace z lekkością i swobodą przełamywały bariery między sztuką a życiem. Jej retrospektywną wystawę można było w ostatnich miesiącach obejrzeć w Kunstmuseum Basel, a teraz rusza w dalsze tournée – do Tate Modern w Londynie. Fascynujący – a często pomijany – jest wątek taneczny w biografii Täuber-Arp. Choreografia w jej wykonaniu prawdopodobnie towarzyszyła otwarciu Galerie Dada w marcu 1917 roku. Taniec był istotnym elementem działalności ruchu dada. Jednym z jego aspektów było eksperymentowanie z ruchem połączone z pracą z dźwiękiem, słowem oraz maskami. Drugim było badanie ruchu w formalnych choreografiach wykonywanych przez tancerki studiujące u Rudolfa Labana, który w 1915 roku otworzył szkołę w Zurychu. Na jednym z zachowanych zdjęć widzimy Sophie Täuber w dużej prostokątnej masce wykonanej przez Marcela Jančo i pomalowanej byczą krwią. Zaprojektowany przez Jeana Arpa kostium zaś składa się z kartonowych rur na ramiona, które zakończone są rodzajem mechanicznych kleszczy zastępujących palce.

Tate Modern

Sophie Taeuber-Arp, Composition of Circles and Overlapping Angles, 1930, The Museum of Modern Art, New York. The Riklis Collection of McCrory Corporation. Fot. The Museum of Modern Art, Department of Imaging and Visual Resources. © 2019 Artists Rights Society (ARS), New York / VG Bild-Kunst, Bonn

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności