Sophie Täuber-Arp w tańcu dada
15.07‒17.10.2021
Londyn
Agnieszka Sosnowska dla NN6T
Szwajcarska artystka Sophie Täuber-Arp (1889‒1943) była pionierką abstrakcji. Jej interdyscyplinarne prace z lekkością i swobodą przełamywały bariery między sztuką a życiem. Jej retrospektywną wystawę można było w ostatnich miesiącach obejrzeć w Kunstmuseum Basel, a teraz rusza w dalsze tournée – do Tate Modern w Londynie. Fascynujący – a często pomijany – jest wątek taneczny w biografii Täuber-Arp. Choreografia w jej wykonaniu prawdopodobnie towarzyszyła otwarciu Galerie Dada w marcu 1917 roku. Taniec był istotnym elementem działalności ruchu dada. Jednym z jego aspektów było eksperymentowanie z ruchem połączone z pracą z dźwiękiem, słowem oraz maskami. Drugim było badanie ruchu w formalnych choreografiach wykonywanych przez tancerki studiujące u Rudolfa Labana, który w 1915 roku otworzył szkołę w Zurychu. Na jednym z zachowanych zdjęć widzimy Sophie Täuber w dużej prostokątnej masce wykonanej przez Marcela Jančo i pomalowanej byczą krwią. Zaprojektowany przez Jeana Arpa kostium zaś składa się z kartonowych rur na ramiona, które zakończone są rodzajem mechanicznych kleszczy zastępujących palce.