menu

Balans bieli
23.06–31.07.2021
Warszawa

Witek Orski, fotografia z cyklu White Balance, 2020

Alain Resnais, Chris Marker i Ghislain Cloquet w eseju filmowym Les statues meurent aussi z 1953 roku podjęli temat historycznej sztuki afrykańskiej i wpływu, jaki kolonialne praktyki wystawiennicze wywarły na jej postrzeganie. Temat ten w kontekście lokalnym porusza Witek Orski na wystawie White Balance. Artysta za punkt wyjścia obrał zbiory Muzeum Narodowego w Szczecinie. Tamtejsza kolekcja sztuki afrykańskiej, która powstała jeszcze przed II wojną światową, dowodzi polskich ambicji kolonizatorskich i pragnienia identyfikacji z krajami „pierwszego świata”, realizowanych mimo braku terytorialnych podbojów, choćby poprzez gromadzenie sztuki kolonialnej. Ze zbiorów szczecińskiego muzeum Orski wybrał niewielkie figurki i sfotografował je w czerni i bieli. Tytułowy „balans bieli” zyskuje tu drugie – oprócz odnoszącego się do technicznego aspektu fotografii – znaczenie. „Nie ma czegoś takiego jak jedna biel, jeden model, któremu można by przeciwstawić wszystko to, co uznajemy za obcość, (…) nie ma też jednej czerni czy jednej Afryki, którą biały człowiek miałby w nieskończoność konsumować, trzymając w szachu fałszywej tożsamości” – pisze w tekście towarzyszącym wystawie Paweł Mościcki.

BWA Warszawa
ul. Marszałkowska 34/50/666, Warszawa

From the White Balance series, 2020, fotografia, 50×40 cm

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności