menu

Roztańczony Hélio Oiticica
do 7.03.2021
Rio de Janeiro

Parada szkoły samby Estação Primeira de Mangueira w Rio de Janeiro podczas karnawału 2019. fot. Alexandre Brum / Agência Enquadrar

Agnieszka Sosnowska dla NN6T

W 1965 roku brazylijski artysta Hélio Oiticica na otwarcie wystawy Opinão 65 w Museu Arte Moderna w Rio de Janeiro przyprowadził tancerzy z faweli Mangueira, którzy wykonali sambę, ubrani w obszerne wielobarwne płachty i tkaniny pochodzące z cyklu jego prac Parangoles. Wkroczenie mieszkańców brazylijskich slumsów w przestrzeń muzeum, dostępną jedynie dla burżuazyjnych elit zgromadzonych na prestiżowym wernisażu, wywołało burzę. Parangoles szyje się bez uwzględnienia rozmiarów konkretnego ciała – trzeba je uformować stosownie do swojej sylwetki. Doświadcza się ich więc jako rodzaju mobilnych rzeźb, które poruszają się razem z użytkownikiem czy bezpośrednio na nim. Hélio Oiticica był jednym z najbardziej radykalnych artystów XX wieku, zarówno w brazylijskiej, jak i międzynarodowej panoramie. Jego eksperymenty odświeżyły znane media (rysunek, malarstwo, rzeźba, obiekt, film, wideo), a także wiele sam wymyślił. Była to przenikliwa konceptualna i rygorystyczna twórczość, głęboko zakorzeniona w języku europejskiego konstruktywizmu, konkretyzmu i geometrycznej abstrakcji, ale też niezwykle zmysłowa, zaangażowana w doświadczenie, uczestnictwo i ciało (również ciało odbiorcy). Retrospektywę artysty Dance in My Experience można obejrzeć w Rio de Janeiro.

Museum of Modern Art Rio de Janeiro
Av. Infante Dom Henrique 85, Rio de Janeiro

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności