Sieci nowych częstotliwości 01–13.12
Online
Antoni Michnik dla NN6T:
W obliczu drugiej fali pandemii i ponownego zwrotu muzyki w kierunku sieci proponuję trzy kierunki muzycznych podróży za granice Polski. Pierwszy z nich wiedzie ku brazylijskiemu festiwalowi Novas Frequências, który stał się w ostatnich latach ważnym wydarzeniem na światowej mapie muzyki eksperymentalnej. Tegoroczna, jubileuszowa, X edycja odbywa się z wiadomych przyczyn w całości online, nie znaczy to jednak, że nie zapowiada się fascynująco. Bogaty program tradycyjnie oscyluje między światami niezależnej elektroniki, pobrzeży muzyki akademickiej oraz sound artu. Co ważne, liczne projekty zostały dostosowane do sieciowej konwencji festiwalu – w jego programie znajdziemy liczne prace video (np. artystki dźwiękowej Thessii Machado na temat pandemicznej izolacji czy wprost soundartowe Constelação duetu O Grivo). Być może najciekawiej zapowiadają się jednak trzy punkty programu. Po pierwsze: występ eksperymentalnej wokalistki oraz kompozytorki Marceli Lucatell, która w przygotowanym na festiwal performansie Crise performatywnie odczytuje fragmenty książki A Verdade Seduzida Muniza Sodré. Po drugie: kompozycja Treme Mayi Dikstein wychodząca od sonifikacji wskazań sejsmografów z terenu Brazylii. Wreszcie, po trzecie: wspólna improwizacja ponad barierami przestrzeni czterech postaci – wiolonczelistki Flory Holderbaum, gitarzystki Nanati Francischini, a także artystek dźwiękowych Mariny Mapurungi oraz Tânii Mello Neivy.