Zwierzę społecznedo 1.02.2020
Nowy Jork
„Jestem rybakiem łowiącym społeczne absurdy” – mówi o sobie Pope.L, jeden z najważniejszym współczesnych amerykańskich artystów. Jest znany z prowokacyjnych performansów i akcji ulicznych. Interesuje go to, jak sukces stał się istotną siłą napędową kultury w warunkach rozdarcia konfliktem społecznym, rasowym i gospodarczym. W Eating the Wall Street Journal siedzi nago na sedesie umieszczonym na 10-metrowym podniesieniu i zgodnie z tytułem pracy je gazetę. Popija ją mlekiem i doprawia ketchupem. Z kolei w ATM Piece zrealizowanym w 1997 roku przyczepia się do drzwi pomieszczenia z bankomatem za pomocą kilkumetrowej włoskiej kiełbasy. To reakcja na wprowadzenie w Nowym Jorku zarządzenia zabraniającemu bezdomnym żebrania w odległości mniejszej niż 10 metrów od bankomatu. Najbardziej znana jest jednak seria przeczołgań wzdłuż nowojorskiej ulicy Broadway. Otwarta do końca stycznia wystawa Member, pokazywana w MoMA, zbiera prace z lat 1978–2001, w których Pope.L wykorzystuje swoje ciało, żeby zbadać podziały i nierówności społeczne na ulicach Nowego Jorku.
Nowy Jork, MoMA, 11 West 53 Street