Ekonomia sztuki na gruzach kolonializmudo 21.12
Rzym
Ibrahim Mahama, artysta pochodzący z Tamale w Ghanie, od kilku lat cieszy się coraz większym powodzeniem w globalnym świecie sztuki. W ostatnich latach jego prace można było oglądać m.in. na documenta 14 w Kassel i Atenach, w Withworth Gallery w Manchesterze, a obecnie zobaczymy je na wystawie Living Grains w Fundacji Giuliani w Rzymie. Zasłynął ze swoich monumentalnych instalacji, które na kształt emballage pokrywają istniejące budynki tkaniną. Stworzone są z setek zszytych jutowych worków, które w XIX wieku używane były do przewozu towarów kolonialnych. Na swojej indywidualnej wystawie w Manchesterze artysta pokazał instalacje złożone ze szczątków przemysłu i infrastruktury, które do Ghany w erze kolonialnej importowali m.in. Brytyjczycy i Niemcy. Pozostałości imperialnej historii w pracy Mahamy nie są jednak romantycznymi reminiscencjami kolonialnej przeszłości. Ich wystawianie i sprzedaż pozwoliły Mahamie wybudować w Tamale instytucję kulturalno-społeczną z galerią sztuki i kooperatywnie zarządzanymi farmami.
Rzym, Fundacja Giuliani, Via Gustavo Bianchi 1