Interpretacja pop-artowskado 03.02.2019
Kraków
Boris Lurie (1924–2008), artysta wizualny, prozaik i poeta pochodzenia żydowskiego, podczas wojny więziony był w obozach koncentracyjnych, a w 1946 roku przybył do Nowego Jorku. W swoich pracach wykorzystywał motywy Holokaustu w połączeniu ze sztuką popularną – odnajdziemy w nich zdjęcia z obozów koncentracyjnych, gwiazdę Dawida, wycięte z magazynów fotografie pin-up girls oraz słowo „no”. Nawiązuje ono do założonego przez artystę wraz ze Stanleyem Fisherem oraz Samem Goodmanem ruchu NO!Art (NIE!Sztuka). Jak sam powiedział, „»NIE« oznacza, że nie przyjmujesz wszystkiego, co ci mówią i co o sobie myślisz. Jest to też wyraz niezadowolenia”. Twórczość Luriego będąca wyrazem sprzeciwu wobec dominujących w tamtym czasie w Stanach pop-artu i abstrakcyjnego ekspresjonizmu, przybliża wystawa Pop-art po Holokauście. To pierwsza indywidualna wystawa artysty w Polsce.
Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, ul. Lipowa 4
www