menu

„(…) Jej wzrok szyderczy,Zacięte usta, wyraz zimnego rozkazu
Świadczą, iż rzeźbiarz dobrze na tej bryle głazu
Odtworzył skryte żądze, co, choć w poniewierce
Przetrwały rękę mistrza i mocarza serce.”

OzymandiasPercy Bysshe Shelley, tłum. Adam Asnyk, fragment.

Percy Bysshe Shelley, szkic Ozymandiasa, 1817, Bodleian Library, Oxford. Źródło: wikimedia.commons.org

Ozzy to zabawa konwencją i zderzenie form kaligraficznych ze street-artowym stylem letteringu. Nazwa pochodzi od znanego wiersza Percy Bysshe Shelley – Ozymandias, o wielkim królu, którego królestwo legło w ruinie pośród piasków pustyni. To z tych ruin zrekonstruowany jest Ozzy, wykorzystujący elementy starożytnych pism kufickiego wywodzącego się z Mezopotamii oraz pieczęciowego pisma pochodzącego z Chin. Te antyczne formy były bazą, która zderza się z nabrzmiałymi kształtami liter okładek płyt i wstęgowych konturów logotypów amerykańskich marek z lat 60-tych. Ozzy ma zaskakiwać nieprzewidywalnością kształtów. Jest ostry, wyrazisty i silny, ale miękko wychyla się tam i z powrotem jak bagaż na grzbiecie wielbłąda. Potrzeba nam więcej wyobraźni w naszych literach. Ozzy wyłamuje się ze schematów w terra incognita

Ozzy to krój typu display (stosowany do tytułów, forma ponad funkcją). Należy zaznaczyć, że stworzona rodzina typograficzna składa się z 8 grubości, z których każda posiada bardzo rozbudowany zestaw znaków językowych, co jest rzadko spotykane w tego rodzaju projektach.

Projekt jest owocem współpracy dwóch twórców z różnych pokoleń. Brody Neuenschwander, wykorzystując wieloletnie doświadczenie w dziedzinie kaligrafii, opracował koncepcję kształtów, których digitalizację i rozwinięcie stylistyczne opracował Maciej Połczyński. Ozzy to pierwszy z pięciu krojów zaplanowanych na ten rok

Brody Neuenschwander – jego praca obejmuje obszary szutki performance, body art, rzeźby, fotografii, instalacji, video, wykorzystując wszelkiego rodzaju media od papieru przez szkło, aż do metalu i tkanin. 

Maciej Połczyński – projektant krojów pisma, Laik. Absolwent Polsko-Japońskiej Akademi Technik Komputerowych, stypendysta Type Directors Club. Zajmuje się również projektowaniem graficznym oraz współtworzy pracownię N22

Percy Bysshe Shelley, szkic Ozymandiasa, 1817, Bodleian Library, Oxford. Źródło: wikimedia.commons.org

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności