menu

NN6T# 77 / czerwiec-lipiec 2012

ORIENTUJ SIĘ!
ANKIETA.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY. Projekt ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach samorządu terytorialnego zaproponowany przez prezydenta RP Bronisława Komorowskiego został w maju zablokowany przez poprawki zgłoszone przez prezydentów miast zasiadających w Zarządzie Związku Miast Polskich. Zapytaliśmy więc przedstawicieli różnych miast, jak się u nich przedstawia sytuacja z budżetami partycypajnymi
POSTAWY.
WOJNA. Im bardziej autentycznie i arogancko się zachowujesz, tym więcej możesz. Jeśli jesteś sobą, to wiesz, kim jesteś i o co ci chodzi. Jeżeli zaczynasz udawać kogoś innego, zakładając maski i przybierając pozy, to wygląda to tak, jakbyś miał coś do ukrycia – rozmowa z Olegiem Worotnikowem, założycielem i działaczem rosyjskiego kolektywu artystycznego Wojna, współkuratorem tegorocznego 7.Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie
ZMIANA / MIASTA.
ORGANIZUJMY SIĘ! Rok 2011 był przełomowy. Prysnęło poczucie, że alternatywa dla obecnie dominującego systemu jest niewyobrażalna. Teraz najważniejsze jest organizowanie się obywateli – z profesorem Neilem Smithem, jednym z najważniejszych autorytetów z zakresu teorii urbanizacji i gentryfikacji, rozmawiają Joanna Kusiak i Kacper Pobłocki („Miasta”)
ŻYCIE OBYWATELSKIE.
ZATRZYMAĆ SŁOŃCE. Filozofia praw człowieka do pewnego stopnia zamyka dyskurs moralny, powoduje, że jest coraz mniej miejsca dl wyładowań energii zbiorowej, prawdziwych namiętności i szczerych antagonizmów społecznych – rozmowa z Mikołajem Rakusą –Suszczewskim, współzałożycielem Zespołu Analiz Ruchów Społecznych
PRAKTYKI KURATORSKIE.
SZTUKA, KTÓREJ CHCE NARÓD. Sztuka, którą prezentujemy na tej wystawie, pojawia się najczęściej w doniesieniach medialnych, na manifesetacjach, przy kościołach, na boiskach piłki nożnej, w telewizji, kinie. W zasadzie wszędzie. Najrzadziej w galeriach sztuki współczesnej. Musimy ją dopiero odkryć – rozmowa z Łukaszem Rondudą i Sebastianem Cichockim, kuratorami wystawy Nowa Sztuka Narodowa przygotowanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
PRAKTYKI ARTYSTYCZNE.
KARTOGRAFIA I EKSPERYMENT. O Kartografii, naturze turystyki oraz konsekwencjach ekonomicznych popytu na podróżowanie – rozmowa z Jankiem Simonem, który swoją najnowszą pracę poświęcił Auroville
TERYTORIA SIECIOWE.
JA, BAZA DANYCH. Dostaliśmy do ręki technologie, które są oparte na statystyce: zamieniają świat w cyfry, które można matematycznie opracowywać, szukać prawidłowości, korelacji – rozmowa z socjologiem i antropologiem Mateuszem Halawą
ŻYCIE SPOŁECZNE.
ŚWIAT (NIE)RZECZYWISTYCH ROZKOSZY. O wirtualnej prostytucji, łamaniu zasad rządzących światem Second Life i fizyczności awatarów – rozmowa z artystą Piotrem Kopikiem, autorem filmu Awatary jako prostytutki
BADANIA WIZUALNE.
PRZECIW PAMIĘCI JEDNOSTRONNEJ. O odzyskiwaniu wizualnej pamięci historycznej, fotografii dokumentującej czasy społecznych przemian i katastrof naturalnych, które podobnie jak potężne siły polityczne usuwają całe połacie kultury – rozmowa z chilijską kuratorką fotografii Montserrat Rojas Corradi
DZIAŁANIA MIEJSKIE.
SŁOWACKA WALKA O PRZESTRZEŃ. Używałem w swojej twórczości zapachu słoniny, ponieważ bardzo trudno jest się przed nim obronić – rozmowa z Tomasem Dzadonem, słowackim artystą przebywającym właśnie na rezydencji w Studiu Warszawa, o zmaganiach z rzeźbą w przestrzeni publicznej na Słowacji
PRAKTYKI BADAWCZE.
ŹLE URODZONE – DOBRZE NAPISANE. Kiedy staję w jakiejś przestrzeni, ona do mnie mówi. I to mi wystarcza, żeby szukać dalej. To, czego ona mi nie powie, powiedzą mi inni – mówi Filip Springer, autor książki Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u
PROJEKTOWANIE MIAST.
ARCHITEKCI MEDIATORZY. Staramy się znaleźć rozwiązania trudnych kwestii, ale skupiamy się na jaśniejszych stronach rzeczywistości niż na wypunktowaniu słabości. Wchodzimy w rolę mediatora – rozmowa z grupą projektową BudCud
PRAKTYKI ARCHITEKTONICZNE.
ZNACZENIE OPUSZCZONEGO. O potencjale opuszczonych fragmentów miast, połączeniu działania społecznego i przedsiębiorstwa działającego dzięki globalnej współpracy, mówi Andrea Galvani, włoska architektka i współzałożycielka platformy, która kataloguje opuszczone budynki na całym świecie

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności